Pani Jadwidze zapowiadał się ciężki dzień w pracy, a akurat dziś zależało jej, żeby wyjść z biura punktualnie. Miała dużo pilnych zadań do wykonania, a do tego szef prosił o zestawienie wyników sprzedaży za ostatni kwartał. Przed końcem dnia, Pani Jadwiga postanowiła przejrzeć pocztę. Dostała e-maila z załącznikiem PDF „Podsumowanie kampanii marketingowej”. Kilkukrotnie próbowała otworzyć załącznik, ale nic się nie wydarzyło, więc wróciła do przeglądania kolejnych wiadomości. Po chwili na komputerze pojawiał się komunikat „Twoje pliki zostały zaszyfrowane”. Pani Jadwiga nie wiedziała co robić, szybko wyłączyła komputer i zadzwoniła do działu informatycznego w swojej firmie.

Komentarz eksperta BGK:
Plik, który próbowała otworzyć Pani Jadwiga był złośliwym oprogramowaniem. Wyglądał jak zwykły plik PDF, ale nie otwierał się mimo kilkukrotnej próby jego uruchomienia. Zamiast pliku uruchamiało się natomiast oprogramowanie, które szyfrowało dane na komputerze. Po zaszyfrowaniu przestępcy mogą żądać pieniędzy za odzyskanie dostępu do danych.

  • Jeśli widzisz komunikat o zaszyfrowaniu danych, niezwłocznie wyłącz komputer (może to uchronić część plików przed zaszyfrowaniem). Następnie skontaktuj się z informatykiem bądź działem informatycznym w Twojej firmie, który przeanalizuje i zweryfikuje możliwość odszyfrowania plików. Pomocna może być wtedy strona No More Ransom. Niestety nie zawsze da się odszyfrować i odzyskać dane, dlatego pamiętaj, by systematycznie wykonywać kopię bezpieczeństwa ważnych dla Ciebie plików. Kopia bezpieczeństwa powinna być zapisywana na nośniku USB lub dysku w chmurze, które podłączane są do komputera wyłącznie po to, by zrobić kopię bezpieczeństwa.