A A A Wersja kontrastowa
BGK Linia 801 598 888, 22 599 8888

Fundusz Termomodernizacji i Remontów

pdf

Podstawowym celem Funduszu Termomodernizacji i Remontów jest pomoc finansowa dla inwestorów realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne i remontowe oraz wypłata rekompensat dla właścicieli budynków mieszkalnych, w których były lokale kwaterunkowe.

Formy pomocy:

  • premia termomodernizacyjna
  • premia remontowa
  • premia kompensacyjna
  • Premia termomodernizacyjna

    O dofinansowanie projektu w ramach premii termomodernizacyjnej, mogą się ubiegać właściciele lub zarządcy:

    • budynków mieszkalnych,
    • budynków zbiorowego zamieszkania,
    • budynków użyteczności publicznej stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
    • lokalnych sieci ciepłowniczych,
    • lokalnych źródeł ciepła.
    Adresaci programu

    Z premii mogą korzystać inwestorzy bez względu na status prawny z wyłączeniem jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, a więc np.:

    • osoby prawne (m.in. spółdzielnie mieszkaniowe i spółki prawa handlowego),
    • jednostki samorządu terytorialnego,
    • wspólnoty mieszkaniowe,
    • osoby fizyczne (w tym właściciele domów jednorodzinnych).
    Przeznaczenie środków

    Premia termomodernizacyjna przysługuje inwestorowi z tytułu realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i stanowi spłatę części kredytu zaciągniętego przez inwestora.

    Przysługuje tylko inwestorom korzystającym z kredytu. Nie mogą z niej skorzystać inwestorzy realizujący przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie z własnych środków.

    Wysokość dofinansowania

    Wysokość premii termomodernizacyjnej wynosi 20% kwoty kredytu wykorzystanego na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jednak nie może wynosić więcej niż:

    • 16% kosztów poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i
    • dwukrotność przewidywanych rocznych oszczędności kosztów energii, ustalonych na podstawie audytu energetycznego.
    Zasady udzielania premii

     

     

    Dokumenty do pobrania
  • Banki kredytujące

    Bank Gospodarstwa Krajowego, w zakresie Funduszu Termomodernizacji i Remontów, współpracuje z następującymi bankami kredytującymi:

    1. Bank Ochrony Środowiska S.A.
    2. Bank Pekao S.A.
    3. Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.*
    4. Bank Zachodni WBK S.A.
    5. ING Bank Śląski S.A.
    6. Krakowski Bank Spółdzielczy
    7. SGB-Bank S.A.

     

    * kredytów z premią samorządom udzielają wybrane banki spółdzielcze z Grupy Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.

  • Informacje dla inwestorów

    Informacja dotycząca obowiązujących przepisów z zakresu ochrony środowiska

    Obowiązek uwzględnienia ochrony środowiska, w trakcie prowadzenia robót budowlanych przez inwestora realizującego przedsięwzięcie remontowe lub przedsięwzięcie termomodernizacyjne, wynika z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.) oraz z art. 75 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.).

    Zgodnie z lp. 285 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 października 2011 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. Nr 237, poz. 1419), zwanego dalej „rozporządzeniem", ochroną gatunkową ścisłą jest w szczególności objęty jerzyk (Apus apus), ptak z rzędu wróblowych, którego siedliskiem są m.in. wysokie budynki mieszkalne. W § 7 rozporządzenia, Minister Środowiska określił obowiązujące zakazy, w tym: umyślnego niszczenia jaj, postaci młodocianych i form rozwojowych, niszczenia siedlisk, ostoi i gniazd. Spośród tych zakazów, jedynie w przypadku braku rozwiązań alternatywnych i jeżeli nie jest to szkodliwe dla zachowania we właściwym stanie ochrony populacji tego gatunku i jego siedlisk, w okresie od 16 października do końca lutego nie obowiązuje zakaz usuwania gniazd z budek dla ptaków i ssaków, oraz usuwania gniazd ptasich z obiektów budowlanych i terenów zieleni, jeżeli wymagają tego względy bezpieczeństwa lub sanitarne.

    Zgodnie z art. 75 ustawy - Prawo ochrony środowiska, w trakcie prac budowlanych inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac. Przy prowadzeniu tych prac dopuszcza się wykorzystywanie i przekształcanie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją konkretnej inwestycji. Jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą.

    W art. 56 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2014 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, 628 i 842), zwanej dalej „ustawą", ustawodawca upoważnił regionalnego dyrektora ochrony środowiska, na obszarze jego działania, do wydawania zezwoleń na czynności podlegające zakazom wymienionym w § 7 rozporządzenia, w przypadku braku rozwiązań alternatywnych, jeżeli nie spowoduje to zagrożenia dla dziko występujących populacji chronionych.

    Organ nadzoru budowlanego wstrzymuje prowadzenie robót budowlanych wykonywanych w sposób mogący spowodować zagrożenie środowiska (art. 50 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane). Ponadto, zgodnie z art. 181 § 22 Kodeksu karnego ten, kto niszczy albo uszkadza zwierzęta pozostające pod ochroną gatunkową powodując istotną szkodę, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

     

    Biorąc powyższe pod uwagę:

    Przed rozpoczęciem prac remontowych lub termomodernizacyjnych, powinna zostać sporządzona inwentaryzacja przyrodnicza w zakresie występowania ptaków gatunków chronionych, w celu uniknięcia nieumyślnego zniszczenia schronień tych ptaków podczas prac budowlanych.

    W przypadku konieczności zniszczenia schronień ptaków gatunków chronionych należy zwrócić się do regionalnego dyrektora ochrony środowiska o wydanie stosownego zezwolenia, a także zapewnić tym ptakom zastępcze miejsca lęgowe.

    Podczas prowadzenia prac wskazane jest zawieszenie budek lęgowych w miejscach, w których dotychczas miały swoje lęgi ptaki gatunków chronionych. Termin i sposoby wykonywania tych prac powinien uwzględniać okres lęgów, rozrodu i hibernacji gatunków chronionych.

    W przypadku konieczności zamontowania kratek w otworach wentylacyjnych budynków, uniemożliwiających ptakom powrót do miejsc lęgowych, z których korzystały w poprzednich latach, inwestor winien zapewnić stosowne budki lęgowe.

    Informacja dotycząca możliwości kumulowania wsparcia

    Bank Gospodarstwa  Krajowego informuje, iż w przypadku uzyskania na to samo przedsięwzięcie termomodernizacyjne lub remontowe wsparcia w postaci premii termomodernizacyjnej lub remontowej ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów  oraz innego wsparcia publicznego pochodzącego ze źródeł krajowych może zachodzić przesłanka nieefektywnego wydatkowania środków publicznych spowodowana podwójnym dofinansowaniem. Tego typu wsparcie byłoby nieproporcjonalnie wysokie w stosunku do celów i intensywności  wsparcia określonych w poszczególnych programach i obniżyłoby liczbę beneficjentów mogących skorzystać z dostępnych środków.

    Kumulowanie wsparcia może nastąpić wyłącznie w przypadkach uzasadnionych ważnymi względami, w szczególności udzielenie dodatkowego wsparcia inwestorowi realizującemu przedsięwzięcie w budynku objętym ochroną konserwatorską oraz skorzystanie przez inwestora z dodatkowego wsparcia w ramach programu utylizacji azbestu.