A A A Wersja kontrastowa
Infolinia 801 598 888, 22 475 8888

Fundusz Żeglugi Śródlądowej (FŻŚ)

pdf
  • O produkcie

    Podstawowym celem Funduszu Żeglugi Śródlądowej jest wsparcie armatorów, którzy wykonują działalność gospodarczą zarejestrowaną w Rzeczypospolitej Polskiej, polegającą na:

    • przewozie ładunków,
    • wykonywaniu prac utrzymaniowo-modernizacyjnych na śródlądowych drogach wodnych,
    • przewozie pasażerów na statkach przeznaczonych lub używanych do przewozu więcej niż 12 pasażerów.

    Podstawowe instrumenty wsparcia finansowego armatorów:

    • Kredyt udzielany na warunkach preferencyjnych,
    • Umorzenie części kredytu preferencyjnego,
    • Refinansowanie zakupu składnika wyposażenia statku.
    Kto może skorzystać z instrumentów finansowych:

    Armator będący właścicielem statku (lub osoba, która uzyskała od właściciela tytuł prawny do władania statkiem we własnym imieniu), wykonujący działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce, polegającą na:

    • przewozie ładunków,
    • wykonywaniu prac utrzymaniowo-modernizacyjnych na śródlądowych drogach wodnych (z wyjątkiem umorzeń),
    • przewozie pasażerów na statkach przeznaczonych lub używanych do przewozu więcej niż 12 pasażerów (z wyjątkiem umorzeń).
  • Kredyt preferencyjny

    Kredyt preferencyjny udzielany jest na realizację przedsięwzięć promujących śródlądowy transport wodny, polegający na współfinansowaniu zakupu, modernizacji lub remontu statku.

    Warunkiem ubiegania się o kredyt preferencyjny jest złożenie wniosku wraz z wymaganymi dokumentami, które zostały określone w aktach prawnych regulujących zasady udzielanego wsparcia.

    Najważniejsze korzyści
    • aktualne oprocentowanie kredytu wynosi 0,7% w skali roku (0,4 stopy redyskonta weksli określonej przez NBP),

    • okres kredytowania maksymalnie do 10 lat,

    • możliwa karencja w spłacie kapitału - maksymalnie do 6 miesięcy,

    • możliwość częściowego umorzenia kredytu preferencyjnego.

    Podstawowe warunki udzielenia kredytu preferencyjnego
    • posiadanie zdolności kredytowej,
    • ustanowienie prawnego zabezpieczenia spłaty kredytu preferencyjnego,
    • wniesienie wkładu własnego w finansowanie przedsięwzięcia w wysokości min. 20% wartości kredytowego przedsięwzięcia,
    • pozytywna opinia Rady Żeglugi Śródlądowej do wniosku o udzielenie kredytu preferencyjnego.

    Wypłaty ze środków FŻŚ realizowane na rzecz armatorów stanowią pomoc de minimis. Armator może pozyskać finansowanie w przypadku, gdy suma wartości pomocy de minimis uzyskanej w roku bieżącym oraz w ciągu dwóch lat poprzedzających datę złożenia wniosku, razem z wartością pomocy wnioskowanej, nie przekracza równowartości kwoty 200 000,00 EUR.

     

     

  • Umorzenie części kredytu preferencyjnego

    Umorzenia części kredytu preferencyjnego przysługują jedynie armatorom wykonującym działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce, polegającą na przewozie ładunków.

    Podstawą dokonania umorzenia części kredytu jest wniosek złożony przez kredytobiorcę, który zrealizował cel kredytu, tj. dokonał zakupu, modernizacji lub remontu statku, oraz:

    • terminowa spłata zobowiązań wynikających z umowy kredytowej,
    • brak zaległości z tytułu zobowiązań publicznoprawnych, opłat i kar pieniężnych stanowiących przychód NFOŚiGW,
    • pozytywna opinia Rady Żeglugi Śródlądowej do wniosku o umorzenie części kredytu preferencyjnego.
    Warunki umorzenia części kredytu preferencyjnego*
    • do 10% wykorzystanej kwoty kredytu preferencyjnego (w przypadku kredytu udzielonego na zakup lub remont statku młodszego niż 5 lat),
    • do 5% wykorzystanej kwoty kredytu preferencyjnego (w przypadku kredytu udzielonego na zakup lub remont statku w wieku od 5 do 15 lat),
    • do 25% wykorzystanej kwoty kredytu na modernizację statku

    *jednak do wysokości nie większej niż część kredytu pozostająca do spłaty

    BGK umarza część kredytu preferencyjnego w przypadku spełnienia warunków przewidzianych m.in. w ustawie oraz innych aktach prawnych regulujących zasady udzielanego wsparcia.

    Wypłaty ze środków FŻŚ realizowane na rzecz armatorów stanowią pomoc de minimis. Armator może pozyskać finansowanie w przypadku, gdy suma wartości pomocy de minimis uzyskanej w roku bieżącym oraz w ciągu dwóch lat poprzedzających datę złożenia wniosków, razem z wartością pomocy wnioskowanej, nie przekracza równowartości kwoty 200 000,00 EUR.

  • Refinansowanie zakupu składnika wyposażenia statku

    Podstawowym warunkiem ubiegania się o refinansowanie zakupu składników wyposażenia statku jest złożenie wniosku wraz z wymaganymi dokumentami, które zostały określone w aktach prawnych regulujących zasady udzielanego wsparcia.

    BGK refinansuje 50% wartości zakupu następujących kategorii składników wyposażenia statku*:

    • środków ratunkowych,
    • oznakowania nawigacyjnego,
    • środków sygnałowych,
    • środków łączności radiotelefonicznej,
    • urządzeń nawigacyjnych,
    • urządzeń wykorzystujących nowe technologie na statkach.

    *z zastrzeżeniem, że w danym roku kalendarzowym środki przeznaczone na ten cel zostały ujęte w planie finansowym Funduszu Żeglugi Śródlądowej

    Wypłaty ze środków FŻŚ realizowane na rzecz armatorów stanowią pomoc de minimis. Armator może pozyskać finansowanie w przypadku, gdy suma wartości pomocy de minimis uzyskanej w roku bieżącym oraz w ciągu dwóch lat poprzedzających datę złożenia wniosków, razem z wartością pomocy wnioskowanej, nie przekracza równowartości kwoty 200 000,00 EUR.