Fundusze Europejskie Program Regionalny
Rzeczpospolita Polska
Unia Europejska Europejskie Fundusze Strukturalne i Inwestycyjny

Yourartgift podbija świat designu

Toruńska firma Youartgift, właściciel marki Dasforma swoimi innowacyjnymi produktami podbija świat designu i marketingu. Choć startowali jako mały startup, dziś mogą poszczycić się współpracą z rozpoznawalnymi markami i instytucjami, jak Muzeum Powstania Warszawskiego czy CD Projekt. Dzięki unijnemu wejściu kapitałowemu z projektu Przedsiębiorcze Kujawy-Pomorze, firma znalazła partnera, dzięki któremu jeszcze bardziej może rozwijać swój biznes.

Wejście kapitałowe umożliwia pozyskanie zewnętrznego źródła finansowania, w zamian za część udziałów lub akcji w przedsiębiorstwie. Panu umożliwił to Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), współpracujący z inwestorem. To szansa na dalszy rozwój bez martwienia się o środki finansowe?

 

Nie mamy w Polsce swojej Doliny Krzemowej, więc tego rodzaju produkty, dla firm takich jak nasza, to świetny instrument. Pozyskany kapitał służy nam na co dzień, ale równie chętnie korzystamy ze wsparcia merytoryczno-kontrolingowego naszego partnera, czy networkingu. To współpraca opierająca się o wzajemne korzyści, nie tylko finansowe.

 

Tego typu inwestorów postrzega się zazwyczaj jako firmy, które np. inwestują po to, by odebrać udziały i finalnie przejąć firmę. Nie miał Pan takich obaw? Co przekonało Pana do współpracy z BGK i funduszem BRAVE Venture Capital?

Wcześniej miałem doświadczenia zawodowe z innej dużej firmy, gdzie przejęcia kapitałowe i praca z funduszami była czymś normalnym. Wiedziałem więc, że nie wiąże się to z tego typu ryzykiem, bo horyzont inwestycyjny funduszy opiera się o kilka lub kilkanaście lat. Dla młodych firm jest wiele barier, chociażby takich, że by pozyskać partnera trzeba jeździć do Warszawy, być w stałym kontakcie z funduszem. Nas do współpracy z BRAVE Venture Capital przekonało przede wszystkim proste podejście, ich dostępność. Stało się to dzięki BGK, który zorganizował nam na miejscu spotkanie. Wiedziałem, że firma którą prowadzę, nie musi być petentem i cieszę się, że udało się znaleźć partnera, który tak samo nas postrzega.

Jak duże środki Państwo pozyskaliście i na co zostaną przeznaczone?

Pozyskaliśmy 2 miliony złotych. Wierzę w to, że startupy powinny możliwie szybko generować dochód, więc po pozyskaniu partnera dość szybko zaczęliśmy myśleć o jak najszybszej rynkowej ekspansji. Środki przeznaczamy więc na marketing, działania sprzedażowe, także prace badawcze, czy nawet zakupy technologii. Naszą realną konkurencją nie jest ta w Polsce, a w Chinach czy Turcji.

 

Zajmujcie się Państwo indywidualizowaniem gadżetów reklamowych. Jak przebiega taki proces?

W odróżnieniu od innych firm, oferujemy naszym klientom możliwość opracowania nowej formy przedmiotu oraz jego późniejszą personalizację. Klienci mogą oczywiście korzystać z katalogu gotowych produktów. W obu przypadkach, na wybrany kształt nanosimy identyfikację wizualną klienta, więc finalnie klient dostaje bardzo tożsamościowy produkt, który uzupełnia jego kolekcję produktów sprzedażowych, lub który może dać w prezencie.

 

Youartgift wyróżnia także produkcja małych serii.

Tak, to również nasz wyróżnik. Wzięło się to właściwie z rozmów z naszymi klientami. Często firmy mierzą się z tym, że muszą zamawiać kilkaset sztuk, by w ogóle uruchamiano produkcję. Wyszliśmy z założenia, że odwrócimy ten model. U nas można zamówić już od 10 personalizowanych produktów. Robimy świeczki, figurki, skarbonki. Ostatnio, ze względu na pandemię, hitem są np. podstawki pod telefony. Produkty personalizujemy w zaledwie 4 dni.

Skąd pomysł na takie nietypowe produkty?

Odczuliśmy, że smycze, długopisy czy pendrive’y mają dla klientów zerowy ładunek emocjonalny. Na nietypowe prezenty, które można dodatkowo zindywidualizować była duża nisza. Firmy mają swoje jubileusze i chcą wręczyć swoim pracownikom coś od nich, czy na święta czy w podziękowaniu.

 

Jakie macie Państwo plany na przyszłość? W jakim kierunku chcecie się rozwijać?

Naszym celem jest stworzenie marki produktowej na miarę firmy Parker czy Mount Blanc w kategorii piór i długopisów, ale ukierunkowanej na innowacyjny design i nie zamykającej się w jednym pomyśle na produkt. Chcemy podjąć strategiczną współpracę z branżą gier i filmów jako partner w tworzeniu innowacyjnego merchandisingu. Na 2021 rok mamy ambitny plan zaistnienia również na rynku europejskim, a, dzięki współpracy z BGK i networkingowi Brave VC, uda się nam pojawić na rynku USA. Chcemy, by marka Dasforma możliwie mocno kojarzyła się z wysokiej jakości souvenirem biznesowym.

 

Marek Kaliński
Youartgift

ul. Łódzka 123B
87-100 Toruń