Grand Vertical Parking (GVP) to inteligentny system transportowy do pionowego parkowania samochodów, produkowany przez firmę Grand z Korzennej. Innowacyjne i inteligentne rozwiązanie może rozwiązać problem brakujących wciąż miejsc parkingowych w centrach największych miast. O najnowszej inwestycji, która została dofinansowana ze środków Kredytu na Innowacje Technologiczne opowiada Andrzej Grygiel, prezes firmy.

Andrzej Grygiel, prezes firmy Grand Vertical Parking

Pionowe parkowanie samochodów - to brzmi dość niewiarygodnie. Na czym polega innowacyjność tego pomysłu?

To owoc wieloletnich prac prowadzonych w dziale badawczo-rozwojowym naszej firmy, oraz współpracy ze światem naukowym. Większość współczesnych parkingów samochodowych ma postać dwuwymiarową, długość i szerokość wyrażona jest w liczbie stanowisk postojowych. Właściwie jedynym sposobem zwiększenia tej przestrzeni i rozwiązania problemu parkowania samochodów jest budowanie parkingów trójwymiarowych, w których przestrzeń parkingowa rozbudowana jest w trzecim wymiarze - w dół lub w górę od poziomu tradycyjnego parkingu. Grand Vertical Parking rozszerza przestrzeń parkingową w górę w stopniu zależnym od wielkości zainstalowanej maszyny parkującej.

Czy sądzi Pan, że takie systemy to przyszłość parkowania w zatłoczonych centrach miast?

Budowa parkingów wielopoziomowych na pewno pomoże uporządkować przestrzeń miejską i zebrać samochody zaparkowane na ulicach i chodnikach. Proszę tylko pomyśleć, jak może zmienić się miejskie otoczenie przy wykorzystaniu takich systemów. Odzyskaną przestrzeń miasta mogą przeznaczyć przecież np. na poszerzenie chodników, małą architekturę, ławki lub drzewa. Dodatkowo naszą konstrukcję można łatwo zdemontować i przenieść w inne miejsce, co czyni urządzenie uniwersalnym i opłacalnym ekonomicznie. W ofercie posiadamy kilka maszyn parkujących, które mogą pomieścić odpowiednio 6, 8, 10, 12, 14 lub 16 samochodów.

Parking pionowy

Pana biznes pomogły rozwinąć środki z programu Kredyt na Innowacje Technologiczne. Bez tego nie udałoby się otworzyć linii produkcyjnej maszyn parkujących?

Pomimo pozytywnych wyników prowadzonych prac B+R brakowało nam środków na uruchomienie linii produkcyjnej. Kredyt na Innowacje Technologiczne rozwiązał ten problem. To bardzo dobry produkt finansowy, który pomaga rozwinąć skrzydła przedsiębiorcom, którzy tak jak my - upatrują możliwości rozwoju w innowacjach. Otrzymana z Banku Gospodarstwa Krajowego bezzwrotna premia technologiczna pomogłam nam spłacić część kredytu technologicznego, zaciągniętego w Alior Banku, na finansowanie wydatków inwestycyjnych. Dodam jeszcze, że w obecnej pandemicznej sytuacji Kredyt na Innowacje Technologiczne jest szansą dla tych firm, które mimo kryzysu chcą się rozwijać, a przy tym utrzymywać produkcję i zatrudnienie.

W co dokładnie zainwestowaliście pozyskane pieniądze?

Udało nam się zbudować dwie hale produkcyjne oraz zakupić zautomatyzowany ciąg technologiczny wyposażony w nowoczesne maszyny do obróbki metalu w technologii CNC. Dla zachowania ciągłości produkcji niezbędna była także budowa dróg, placów transportu technologicznego oraz zadaszenia placu międzyoperacyjnego. Ważnym elementem inwestycji był także zakup i specjalistyczne oprogramowanie do zarządzania produkcją. Zakres inwestycji był więc dość szeroki.

Parking pionowy

Czy Państwa projekt znalazł już zastosowanie w polskich miastach?

Niedawno podpisaliśmy umowę na realizację pierwszej takiej inwestycji w Polsce. W ramach kontraktu jako generalny wykonawca inwestycji, nasza firma ma zaprojektować i wykonać zespół 20 maszyn do parkowania przy ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach. Zainteresowanie takimi rozwiązaniami wykazuje coraz więcej miast. Przekonuje je z wielkim powodzeniem przede wszystkim funkcjonowanie takich rozwiązań poza granicami naszego kraju. Dziś krajem najczęściej kojarzonym z taką infrastrukturą jest Japonia. W Tokio na kilometrze kwadratowym mieszka ponad 6 tys. ludzi, więc powierzchnię miasta „powiększa się” poprzez pionową zabudowę. Tam, gdzie każdy metr ma znaczenie, automatyczne parkingi stanowią praktycznie jedyne efektywne rozwiązanie.

Dziś z perspektywy czasu ocenia Pan, że to dzięki finansowaniu z Kredytu na Innowacje Technologiczne pozwoliło rozwinąć Pana firmę i zdobyć nowych klientów?

Wdrożenie technologii Grand Vertical Parking dzięki środkom z Kredytu na Innowacje Technologiczne pozwoliło nam przede wszystkim otworzyć się na zupełnie nowy rynek. Firma GRAND powstała w 1984 r. jako zakład ślusarski. Kolejne inwestycje w jakość, potencjał i kompleksowość pozwoliły nam na zbudowanie solidnej i rozpoznawalnej marki godnej zaufania. Dziś możemy rozwijać się z duchem czasu. Zagadnienia parkowania i parkingów dotyczące systemów transportowych stanowią problem większości miast Polski, a ponadto bezsprzecznie mają wpływ na odczuwalną jakość życia jego mieszkańców. Problem braku miejsca parkingowego jest zjawiskiem globalnym, dlatego nasz produkt może znaleźć odbiorców na rynku międzynarodowym. Konsekwentnie inwestujemy i budujemy nasz potencjał, aby wzmocnić pozycję rynkową i cieszę się, że już niedługo będziemy mogli zaprezentować naszą pierwszą realizację. Jestem przekonany, że w niedługim czasie w Polsce systemów transportowych do pionowego parkowania samochodów wykonanych przez naszą firmę będzie dużo więcej. Również Inwestorzy zagraniczni wykazują duże zainteresowanie - jestem przekonany, że GVP (Grand Vertical Parking) będzie flagowym produktem, również eksportowym.