Niepodległa | Polska Stulecie Odzyskania Niepodległości
A A A Wersja kontrastowa
Infolinia 801 598 888, 22 599 8888

Pożyczka rewitalizacyjna: Województwo pomorskie

Ogłoszenie o naborze

OGŁOSZENIE

NABÓR WNIOSKÓW O POŻYCZKĘ NA PRZEDSIĘWZIĘCIA REWITALIZACYJNE (POŻYCZKĘ REWITALIZACYJNĄ)

Z REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA 2014–2020 (RPO WP 2014–2020)

 

Działanie 8.2. Kompleksowe przedsięwzięcia rewitalizacyjne – wsparcie pozadotacyjne

 

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Europejski Bank Inwestycyjny oraz Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zapraszają na spotkanie inaugurujące nabór wniosków o preferencyjną pożyczkę na przedsięwzięcia rewitalizacyjne w województwie pomorskim. BGK współpracuje z Agencją Rozwoju Pomorza (ARP) jako pośrednik finansowy w działaniu 8.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014­–2020 (RPO WP 2014–2020).

Spotkanie odbędzie się 1 marca 2018 r., o godzinie 11, w Starym Maneżu przy ul. J. Słowackiego 23 w Gdańsku Wrzeszczu (na terenie Garnizonu Kultury).

Gospodarzem konferencji będzie Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk.

Uczestnicy spotkania będą mogli zapoznać się z zasadami naboru wniosków o pożyczki rewitalizacyjne. Można je składać do czasu wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel.

Łączna kwota dofinansowania RPO WP 2014–2020 na preferencyjne pożyczki wynosi ok. 76,17 mln złotych, którą uzupełnią środki własne BGK.

BGK udziela pożyczek na podstawie „Zasad naboru projektów”, dostępnych na stronie www.bgk.pl/pozyczka-rewitalizacyjna.

Wnioski o pożyczki, zgodne ze wzorem określonym przez BGK na stronie www.bgk.pl/pozyczka-rewitalizacyjna, można składać osobiście, przesyłać pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską na adres:

Agencja Rozwoju Pomorza
al. Grunwaldzka 472D
80-309 Gdańsk
tel.: 58 32 33 100
faks: 58 32 33 200
e-mail: sekretariat@arp.gda.pl

 

Pytania dotyczące naboru wniosków oraz zasad ubiegania się o pożyczkę prosimy kierować do:

Agencja Rozwoju Pomorza
Regionalna Instytucja Finansująca
tel.: 58 32 33 294
faks: 58 32 33 200
e-mail: pozyczkarewitalizacyjna@arp.gda.pl

Bank Gospodarstwa Krajowego
Departament Programów Europejskich
Al. Jerozolimskie 7, 00-955 Warszawa
tel.: 22 522 94 10, faks: 22 522 91 94
pozyczkarewitalizacyjna@bgk.pl

 

  • Przeznaczenie pożyczki
    Typy projektów

    • Możliwe do wsparcia będą Projekty rewitalizacyjne  w zdegradowanych obszarach objętych Programem rewitalizacji, które w sposób kompleksowy przyczynia się do rozwiązywania problemów zdiagnozowanych w ramach Programu rewitalizacji (projekty wieloaspektowe).
    • Realizowane Projekty powinny mieć na celu aktywizację społeczną i gospodarczą zdegradowanych obszarów miejskich, ocenianych w oparciu o kryteria: społeczne, gospodarcze, przestrzenno-funkcjonalne, techniczne i środowiskowe.
    • Na dodatkową preferencję, w postaci dalszego obniżenia oprocentowania o 25 punktów bazowych, mogą liczyć Projekty zlokalizowane w miastach rdzeniowych miejskich obszarów funkcjonalnych, tj. Bytowie, Chojnicach, Człuchowie, Kościerzynie, Kwidzynie, Lęborku, Malborku, Słupsku, Starogardzie Gdańskim, Sztumie i Ustce oraz na obszarach strategicznych rozwoju funkcji metropolitalnych lub w ich bezpośrednim otoczeniu, tj.: Gdańsku, Gdyni, Pruszczu Gdańskim, Sopocie, Tczewie, Wejherowie.
    • Do finansowania nie kwalifikują się Projekty:

      • które zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem Wniosku.
      • polegające wyłącznie na budowie (rozbudowie, przebudowie) obiektów handlowych.

    • mające na celu budowę infrastruktury instytucji opiekuńczo-pobytowych (rozumianych zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020, a w przypadku instytucji zdrowotnych – zgodnie z Policy Paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020) świadczących opiekę dla osób z niepełnosprawnościami, osób z problemami psychicznymi oraz dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej, chyba że rozpoczęty w nich został proces przechodzenia z opieki zinstytucjonalizowanej do opieki świadczonej w społeczności lokalnej lub proces ten zostanie rozpoczęty w okresie realizacji Projektu.
    • Środki Pożyczki nie mogą zostać przeznaczone na sfinansowanie wydatków, w stosunku do których wcześniej została udzielona pomoc publiczna lub które wcześniej były objęte wsparciem ze środków europejskich (EFSI, innych funduszy, programów, środków i instrumentów UE) lub dotacji lub innych źródeł pomocy krajowej i zagranicznej (zakaz podwójnego finansowania tych samych wydatków).
    Typ pożyczkobiorcy

    O pożyczkę mogą ubiegać się:

    • jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne,
    • związki i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
    • przedsiębiorcy,
    • instytucje edukacyjne,
    • szkoły wyższe,
    • instytucje rynku pracy,
    • kluby sportowe,
    • wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe,
    • towarzystwa budownictwa społecznego,
    • organizacje pozarządowe,
    • instytucje pomocy i integracji społecznej,
    • instytucje kultury,
    • kościoły i związki wyznaniowe.
  • Parametry pożyczki
    Parametry podstawowe
    • pożyczki udzielane są w PLN.
    • maksymalna wysokość jednostkowej pożyczki to 10.000.000,00 PLN,
    • Okres pożyczki, liczony od daty uruchomienia pożyczki do dnia ostatecznej spłaty pożyczki, nie może przekroczyć 15 lat (180 miesięcy). Bank na podstawie weryfikacji Projektu rewitalizacyjnego i oceny ryzyka kredytowego zastrzega sobie możliwość wyznaczenia akceptowalnego okresu spłaty Pożyczki.
    • Okres wypłaty środków nie może być dłuższy niż 4 lata i nie może wykraczać poza 31 grudnia 2022 r.
    • Możliwa jest karencja w spłacie kapitału pożyczki do 24 miesięcy od daty zakończenia rzeczowej realizacji Projektu rewitalizacyjnego. Nie jest możliwa karencja w spłacie odsetek.
    • Podstawę ustalenia oprocentowania Pożyczki stanowi stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego (NBP), która może ulec obniżeniu o wyliczony przez BGK Wskaźnik społeczny, wg. wzoru: (100% - Wskaźnik społeczny) * stopa referencyjna NBP, przy czym oprocentowanie Pożyczki nie będzie mogło być niższe niż 0,25% w stosunku rocznym. Ostateczna wysokość oprocentowania jest elementem decyzji Komitetu Inwestycyjnego.
    • Wskaźnik społeczny stanowi ocenę niekomercyjnych elementów Projektu i ustalany jest jednorazowo na okres trwania Umowy Inwestycyjnej, na podstawie efektów społecznych realizacji Projektu. Wskaźnik społeczny może zawierać się w przedziale od 0 do 80%.
    Dodatkowe zasady udzielania pożyczek
    • Na etapie konsultacji Inwestora z ARP lub BGK, które odbywają się przed złożeniem Wniosku, ustalana jest optymalna z punktu widzenia wymogów RPO WP 2014-2020 oraz specyfiki Projektu i sytuacji Inwestora forma udzielanej Pożyczki oraz struktura finansowania Projektu, z uwzględnieniem Finansowania uzupełniającego
    • Inwestor ubiegający się o Pożyczkę zobowiązany jest do zapewnienia Wkładu własnego, w tym Finansowania uzupełniającego oraz środków na sfinansowanie całości kosztów niekwalifikowalnych
    • co do zasady środki pochodzące z finansowania uzupełniającego stanowią co najmniej 21% finansowania dłużnego wydatków kwalifikowalnych Projektu i mogą być zapewniane przez BGK lub inną instytucję finansową na realizację Projektu
    • Podatek VAT może być finansowany ze środków Pożyczki, jeśli Pożyczkobiorca nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.
    • Pożyczki uruchamiane są w transzach lub jednorazowo, w terminach wskazanych przez Pożyczkobiorcę w harmonogramie ujętym w Umowie Inwestycyjnej.
    • Uruchamianie Pożyczki następuje w formie bezpośrednich płatności na rzecz wykonawców, na podstawie przedstawionych przez Pożyczkobiorców oryginałów nieopłaconych faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej lub w formie zaliczek na rzecz Pożyczkobiorcy. Możliwa jest również refundacja poniesionych wydatków (więcej w zakładce wydatki kwalifikowane).
    • Oprócz odsetek z tytułu oprocentowania Pożyczki nie występują żadne inne koszty związane z jej udzieleniem. BGK nie pobiera prowizji i opłat za czynności związane z udzieleniem i obsługą Pożyczek.
    • Pożyczkobiorca będzie zobowiązany przez okres 5 lat od zakończenia Projektu do niedokonywania zmian mogących doprowadzić do naruszenia pierwotnych celów Pożyczki, w tym do utrzymania elementów Projektu rewitalizacyjnego, które służyły do wyliczenia Wskaźnika społecznego.
    • Inwestor wskazuje we Wniosku stały lub zmienny (tj. uzależniony od zmian stopy referencyjnej NBP) sposób oprocentowania Pożyczki. 
    • Składając Wniosek Inwestor proponuje częstotliwość spłat Pożyczki (raty miesięczne czy kwartalne).
    • Źródłem spłaty Pożyczki mogą być środki pochodzące z innych dochodów Inwestora.

    Uwaga! Zalecany jest kontakt Inwestora z ARP lub BGK, przed złożeniem wniosku o pożyczkę.  

     

     

     

  • Wydatki kwali- fikowane

    Pożyczki udzielane są na sfinansowanie wydatków kwalifikowalnych, ustalonych zgodnie z Odpowiednimi Regulacjami. Weryfikacja wydatków możliwych do sfinansowania ze środków Pożyczek odbywać się będzie na etapie oceny Wniosku oraz przed każdym uruchamianiem środków Pożyczek. Przykłady wydatków kwalifikowalnych:

    • zakup, wytworzenie, a także koszty montażu i uruchomienia nowych środków trwałych, włączonych do ewidencji środków trwałych Pożyczkobiorcy, niezbędnych do realizacji Projektu oraz powiązanych ze sobą funkcjonalnie;
    • zakup robót i materiałów budowlanych niezbędnych do realizacji Projektu;
    • zakup wartości niematerialnych i prawnych włączonych do ewidencji wartości niematerialnych i materialnych Pożyczkobiorcy;
    • zakup gruntów niezabudowanych lub zabudowanych, w tym zakup prawa użytkowania wieczystego, do wysokości 20% kosztów kwalifikowalnych finansowanych z Pożyczki i Finansowania uzupełniającego – z zastrzeżeniem, że kwestie te będą podlegały indywidualnym uzgodnieniom w ramach uzgadniania struktury finansowania;
    • wydatki ponoszone na wykonane przez doradców zewnętrznych studia, ekspertyzy, koncepcje i projekty techniczne, niezbędne do realizacji Projektu.

    Możliwa jest refundacji wydatków kwalifikowalnych przy założeniu że wydatki przeznaczone do refundacji:

    • zostały poniesione w okresie kwalifikowalności (dokonane nie wcześniej, niż 1 stycznia 2014 r.);
    • zostały przewidziane w budżecie Projektu;
    • stanowią wydatki kwalifikowalne;
    • zostały faktycznie poniesione na zakup towarów i usług;
    • nie stanowią wydatków, które Pożyczkobiorca zobowiązany był ponieść w ramach wkładu własnego.

    Wydatki kwalifikowalne ponoszone w ramach Projektu, jako niezbędne do realizacji Projektu, powinny być zgodne z celem finansowania oraz ponoszone w sposób celowy, oszczędny i efektywny, w sposób umożliwiający realizację zadań w ramach zaakceptowanego przez Bank harmonogramu i budżetu inwestycji.

    W przypadku Pożyczkobiorcy będącego podmiotem zobowiązanym zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 z późn. zm.), do stosowania ww. ustawy, ponoszenie wydatków w ramach Projektu następuje zgodnie z przepisami tej ustawy.

  • Zabezpieczenie spłaty pożyczki

    Ustanowienie zabezpieczenia spłaty pożyczek jest obowiązkowe i stanowi jeden z warunków udzielenia pożyczki. Forma zabezpieczenia spłaty pożyczki dostosowywana jest do charakteru projektu.

    Weksel własny in blanco Inwestora stanowi zabezpieczenie standardowe każdej pożyczki. Składając wniosek  o pożyczkę Inwestor proponuje dodatkową formę zabezpieczenia, która podlega akceptacji przez Komitet Inwestycyjny, np.:

    1. hipoteka na nieruchomości (w tym np. na lokalach użytkowych) wraz z cesją praw z polisy ubezpieczenia nieruchomości będącej przedmiotem hipoteki,
    2. zastaw rejestrowy na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów wraz z cesją praw z polisy ubezpieczenia mienia będącego przedmiotem zastawu,
    3. zastaw zwykły na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego,
    4. przelew (cesja) wierzytelności z umowy najmu lub innych umów,
    5. przeniesienie środków pieniężnych na własność BGK (kaucja),
    6. gwarancja bankowa,
    7. gwarancja ubezpieczeniowa,
    8. poręczenie,
    9. poręczenie udzielone przez fundusz poręczeniowy, z wyłączeniem funduszy, w których BGK posiada udziały,
    10. poręczenie udziałowców Inwestora/jednostki samorządu terytorialnego,
    11. inne, zgodne z praktyką rynkową i adekwatne do przedmiotu projektu/formy prawnej pożyczkobiorcy/oceny wniosku o pożyczkę.

    Dodatkowo, w zależności od wysokości kwoty pożyczki, Bank może wymagać złożenia przez Pożyczkobiorcę oświadczenia o poddaniu się egzekucji w formie aktu notarialnego, na podstawie art. 777 § 1 pkt 4 – 6 Kodeksu postępowania cywilnego

    Forma prawnego zabezpieczenia spłaty pożyczki powinna być dostosowana do charakteru finansowanego Projektu oraz działalności Pożyczkobiorcy.

    Uwaga! W przypadku jednostek samorządu terytorialnego wystarczającym, co do zasady, prawnym zabezpieczeniem spłaty pożyczki jest weksel własny in blanco składany z deklaracją wekslową opatrzoną kontrasygnatą skarbnika. 

    Wartość prawnego zabezpieczenia spłaty Pożyczki nie może być niższa niż 120% wartości niespłaconej kwoty Pożyczki, obliczonej łącznie z odsetkami należnymi za okres pierwszego roku finansowania. Wartość zabezpieczenia weryfikowana jest przez BGK, w przypadku zabezpieczenia w formie hipoteki wymagany jest operat szacunkowy sporządzony przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego.

    Decyzja BGK o udzieleniu pożyczki może być uzależniona od ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia spłaty pożyczki. 

  • Pomoc publiczna

    W zależności od przedmiotu projektu, statusu/formy prawnej Inwestora, pożyczki udzielane są w formie:

    1. pomocy de minimis - na podstawie Rozporządzenia de minimis
    2. pomocy regionalnej - na podstawie Rozporządzenia w sprawie pomocy regionalnej na rzecz rozwoju obszarów miejskich;
    3. niestanowiącej pomocy de minimis lub pomocy regionalnej. 

    Formy pomocy mogą być łączone w ramach Projektu przy zachowaniu zasad kumulacji określonych w art. 8 Rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych.

    Uwaga! Możliwa forma pomocy oraz warunki z tym związane uzgadniane są przez Inwestora z ARP lub BGK na etapie konsultacji przed złożeniem Wniosku. Weryfikacja i akceptacja tych uzgodnień odbywa się przed udzieleniem Pożyczki. 

    Wykluczenia

    Pożyczki nie są udzielane:

    • Inwestorom spełniającym przesłanki przedsiębiorstwa znajdującego się 
    • w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 Rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych;
    • Inwestorom, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 107 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
    • Inwestorom będącym w toku likwidacji, postępowania upadłościowego, naprawczego, pod zarządem komisarycznym, restrukturyzacyjnego lub jakiegokolwiek innego postępowania mającego podobne skutki, jak również wobec którego został złożony wniosek bądź istnieją jakiekolwiek przesłanki do wszczęcia jakiegokolwiek z takich postępowań lub który, faktycznie zawiesił swoją działalność;
    • Inwestorom wykluczonym z możliwości dostępu do środków publicznych na podstawie przepisów prawa i, których osoby uprawnione do reprezentacji podlegają takiemu wykluczeniu;
    • Inwestorom karanym na mocy zapisów ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 769), zakazem dostępu do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt. 1 i 4 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077).

     

     

    Przepisy pomocowe

    Rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy regionalnej na rzecz rozwoju obszarów miejskich – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 listopada 2016 r. w sprawie udzielania pomocy regionalnej na rzecz rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 1944), do którego zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Komisji UE nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (GBER)

    Rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych/GBER (General Block Exemption Regulation) - rozporządzenie Komisji (UE) z dnia 17 czerwca 2014 r. nr 651/2014 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014 r., s. 1); rozporządzenie na podstawie którego państwa członkowskie mogą udzielać pomocy publicznej (bez obowiązku notyfikacji Komisji Europejskiej) i ustanawiające warunki dopuszczalności udzielenia konkretnych przeznaczeń pomocy publicznej.

    Rozporządzenie de minimis – rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 488)

    Pomoc de minimis

    Pomoc de minimis jest to kategoria wsparcia udzielanego przez państwo jako pomoc publiczna, w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE. L  z 23 grudnia 2013 r. nr 352/1) oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020. Pomoc de minimis jest pomocą nie powodującą zakłócenia konkurencji na rynku.

    Inwestor ubiegający się o pożyczkę w formie pomocy de minimis zobowiązany jest do przedstawienia zaświadczeń o pomocy de minimis otrzymanej dotychczas w okresie ostatnich trzech lat podatkowych (obrotowych) lub oświadczenia o otrzymanej w tym okresie pomocy de minimis albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy de minimis. Lata te liczone są jako rok bieżący oraz dwa lata go poprzedzające

    Limit pomocy de minimis określa kwotę pomocy de minimis przysługującą jednemu przedsiębiorstwu, która nie może przekroczyć 200 tys. euro w okresie trzech lat obrotowych, a w przypadku jednego przedsiębiorstwa prowadzącego działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarów – 100 tys. euro;

    pomoc podlega kumulacji zgodnie z art. 5 rozporządzenia 1407/2013; wartość zsumowanej pomocy de minimis nie może przekroczyć maksymalnych intensywności pomocy określonych dla danego przeznaczenia pomocy w przepisach pomocowych; pomoc jest udzielana do dnia 30 czerwca 2021 r.;

    wartość pomocy udzielanej w formie pożyczki wyraża się za pomocą ekwiwalentu dotacji brutto, zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. b i c rozporządzenia nr 1407/2013. Limity pomocy de minimis ustalane są na „jedno przedsiębiorstwo” w rozumieniu przepisów prawa UE. Zgodnie z definicją jednego przedsiębiorstwa wskazaną w rozporządzeniu nr 1407/2013 Jedno przedsiębiorstwo może stanowić grupa podmiotów, które funkcjonują jako „jeden organizm gospodarczy”.

    Zaświadczenie de minimis

    Ostatecznym Odbiorcom, którym udzielona została pożyczką z pomocą de minimis BGK wydaje zaświadczenia o przyznaniu tej pomocy, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis. 

    Pożyczki bez pomocy publicznej

    Uwaga! Pożyczki bez pomocy publicznej udzielane są w sytuacjach, gdy nie grozi to zakłóceniem lub nie zakłóca konkurencji na rynku. Projekty, których przedmiotem jest rewitalizacja obiektów, których ponad 15% powierzchni całkowitej obiektu służy prowadzeniu działalności gospodarczej nie mogą uzyskać wsparcia w tej formie.

    Wniosek o przyznanie pomocy

    Wniosek Inwestora o udzielenie pożyczki jest jednocześnie wnioskiem o przyznanie pomocy (jeśli dotyczy).

    Wykaz dokumentów składanych wraz z wnioskiem określone zostały w załączniku do wzoru wniosku. 

  • Od złożenia wniosku do rozliczenia projektu

    ARP/BGK dokonują oceny Wniosków na podstawie złożonych wraz z Wnioskiem dokumentów. Wniosek podlega ocenie formalnej, w zakresie kwalifikowalności Projektu, inżynieryjno-technicznej oraz merytorycznej.

    Ocena formalna

    Ocena formalna Wniosku przeprowadza jest przez ARP/BGK i obejmuje ocenę kompletności Wniosku, a także polega na potwierdzeniu zdolności Inwestora do czynności prawnych, w tym do zaciągania zobowiązań finansowych oraz zweryfikowaniu wiarygodności dokumentów i informacji dostarczonych BGK wraz z Wnioskiem.

    W przypadku stwierdzenia braku koniecznych informacji, dokumentów lub wystąpienia innych nieprawidłowości, ARP/BGK zawiadamia Inwestora o konieczności skorygowania/uzupełnienia dokumentacji..

    Niedotrzymanie przez Inwestora uzgodnionego terminu uzupełnienia dokumentacji i brak informacji ze strony Inwestora o konieczności jego wydłużenia może skutkować pozostawieniem Wniosku bez rozpatrzenia.   

    Ocena kwalifikowalności Projektu

    Ocena kwalifikowalności Projektu rewitalizacyjnego dokonywana jest przez ARP i obejmuje ocenę zgodności przedmiotu Projektu i wnioskowanych warunków z założeniami RPO WP 2014-2020, a także zasadami wydatkowania środków powierzonych na podstawie zawartej Umowy operacyjnej, dopuszczalności udzielania pomocy publicznej lub pomocy de minimis (jeśli dotyczy) oraz obowiązującymi przepisami środowiskowymi.

    W ramach oceny kwalifikowalności Projektu dokonywana jest weryfikacja, m.in. czy:

    1. Projekt spełnia wymogi w zakresie podmiotowym;
    2. Inwestor nie znajduje się w sytuacji wykluczającej przyznanie pomocy (jeśli dotyczy);
    3. przedmiot Projektu rewitalizacyjnego jest zgodny z założeniami działania 8.2 RPO WP 2014-2020;
    4. Projekt rewitalizacyjny wynika z Programu rewitalizacji;
    5. struktura finansowania Projektu rewitalizacyjnego zgodna jest z przepisami pomocowymi (jeśli dotyczy);
    6. Projekt zgodny jest z politykami horyzontalnymi Unii Europejskiej;
    7. Projekt jest zgodny z przepisami dotyczącymi prawa zamówień publicznych;
    8. Projekt jest zgodny z wymogami oceny oddziaływania Projektu rewitalizacyjnego na środowisko.

    W przypadku stwierdzenia braku koniecznych informacji, dokumentów lub wystąpienia innych uchybień, ARP zawiadamia Inwestora o konieczności skorygowania/uzupełnienia dokumentacji we wskazanym terminie.

    Niedotrzymanie przez Inwestora uzgodnionego terminu i brak informacji ze strony Inwestora o konieczności jego wydłużenia może skutkować pozostawieniem Wniosku bez rozpatrzenia.

    Ocena inżynieryjno-techniczna  

    Wnioski ocenione pod względem formalnym oraz pod względem kwalifikowalności Projektu podlegają ocenie inżynieryjno-technicznej przez BGK, która obejmuje weryfikację Projektu pod względem wymogów formalno-prawnych niezbędnych z punktu widzenia realizacji inwestycji, realności założeń budżetu Projektu i terminów jego realizacji. W ramach tej oceny przeprowadzana jest także wizytacja w miejscu realizacji Projektu oraz ocena stanu nieruchomości wskazanej jako zabezpieczenie spłaty Pożyczki (jeśli dotyczy).

    Po zakończeniu realizacji Projektu, przeprowadzana jest w BGK weryfikacja realizacji rzeczowych założeń Projektu.

    Ocena merytoryczna

    Ocena merytoryczna Wniosku obejmuje w szczególności ocenę statusu Inwestora , jego sytuacji ekonomiczno-finansowej, ocenę zdolności kredytowej, ocenę finansową Projektu, ocenę jakości zabezpieczeń spłaty pożyczki, ocenę ryzyka kredytowego. Na podstawie wyników oceny wniosku definiowane są warunki (m.in. okres spłaty, okres karencji, wysokość oprocentowania), na których może być udzielona pożyczka. Inwestor informowany jest przez BGK o proponowanych warunkach pożyczki, które mogą być przedmiotem negocjacji/uzgodnień z Inwestorem. Uzgodnione z Inwestorem warunki pożyczki, przedstawiane są członkom Komitetu Inwestycyjnego.      

    Uwaga! Wnioski ocenione negatywnie pod względem ryzyka kredytowego nie podlegają rozpatrzeniu przez Komitet Inwestycyjny.

    Decyzja o przyznaniu pożyczki i zawarcie Umowy inwestycyjnej

    W terminie 45 dni roboczych, licząc od następnego dnia po dacie otrzymania kompletu wymaganych i prawidłowo sporządzonych dokumentów, BGK podejmuje decyzję w sprawie przyznania Pożyczki. Termin ten ulega wydłużeniu w przypadku konieczności uzupełnienia przez Inwestora dokumentów lub informacji w trakcie oceny Wniosku lub w przypadku wystąpienia wątpliwości Komitetu Inwestycyjnego. Wówczas wniosek może podlegać dodatkowym wyjaśnieniom lub uzupełnieniom, a decyzja w sprawie udzielenia pożyczki może być pozostawiona do rozpatrzenia podczas kolejnych obrad Komitetu Inwestycyjnego. BGK informuje pisemnie Inwestora o decyzji Komitetu Inwestycyjnego, w tym decyzji negatywnej. 

    Pozytywna decyzja Komitetu Inwestycyjnego umożliwia zawarcie Umowy Inwestycyjnej z Pożyczkobiorcą oraz ustanowienie zabezpieczeń spłaty pożyczki. Termin podpisania umowy inwestycyjnej ustalany jest z Pożyczkobiorcą mając na uwadze, że decyzja o przyznaniu pożyczki traci ważność po upływie 90 dni od daty jej podjęcia.

    Uruchomienie środków z pożyczki

    BGK uruchamia pożyczkę zgodnie z warunkami Umowy inwestycyjnej i stwierdzeniu zgodności Projektu z wszelkimi prawnymi i technicznymi wymaganiami wskazanymi w odpowiednich regulacjach, w szczególności dotyczących pomocy publicznej, przepisów o ochronie środowiska, regulacji dotyczących kwalifikowalności wydatkowania środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz zgodności z RPO WP 2014-2020 oraz po spełnieniu przez Pożyczkobiorcę innych warunków uruchomienia pożyczki zawartych w Umowie inwestycyjnej.

    Pożyczkobiorca dostarcza sukcesywnie do Oddziału BGK dokumenty związane z realizacją przedsięwzięcia, m.in. umowy zawarte z wykonawcami zawierające w szczególności numery rachunków bankowych wykonawców oraz inne dokumenty w zależności od specyfiki kontraktu/umowy z wykonawcą (np. protokoły odbioru). Oddział sporządza kopię umów i innych dokumentów oraz poświadcza za zgodność z oryginałami, a oryginały zwraca Pożyczkobiorcy.

    Rozliczenie Projektu

    BGK dokonuje rozliczenia końcowego projektu, w terminie nie późniejszym niż 50 dni od daty odbioru końcowego inwestycji, na podstawie dokumentów otrzymanych od Pożyczkobiorcy, w tym:

    • informacji o sposobie wykorzystania środków Pożyczki, tj. przedstawienia wykazu wszystkich dokonanych z Pożyczki wydatków wraz z dokumentacją źródłową;
    • sprawozdania z wykorzystania środków własnych i innych na realizację przedsięwzięcia wraz z informacją uzupełniającą dotyczącą zakresu rzeczowego opłaconych robót;
    • protokołu odbioru końcowego;
    • pozwolenia na użytkowanie lub inny dokument potwierdzający zakończenie inwestycji (jeżeli dotyczy);
    • innych dokumentów, właściwych dla charakteru przedsięwzięcia.

    W przypadku, gdy część kosztów kwalifikowalnych sfinansowana została w ramach Finansowania uzupełniającego, udzielonego przez instytucję finansową inną niż BGK, wówczas Pożyczkobiorca zobowiązany jest dodatkowo do złożenia:

    • umowy zewnętrznego finansowania dłużnego / potwierdzenia w zakresie współfinansowania);
    • kopii faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej wraz z potwierdzeniami zapłaty ze środków z zewnętrznego finansowania dłużnego;
    • innych dokumentów, właściwych dla charakteru finansowania.
  • Dokumenty do pobrania

    Uwaga: W związku z rozpoczęciem stosowania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) od dnia 25 maja 2018 r. zaktualizowany został formularz wniosku o pożyczkę. Uprzejmie prosimy o stosowanie aktualnego wzoru.

    Dokumenty niezbędne do złożenia wniosku (dokumenty wspólne)
    Pozostałe dokumenty (w zależności od formy prawnej):
    Wspólnoty Mieszkaniowe
    Spółdzielnie Mieszkaniowe
    TBS

    Uwaga: TBS, które jest już klientem BGK prosimy o kontakt z Oddziałem BGK w Gdańsku w celu otrzymania dostosowanej listy dokumentów niezbędnych do złożenia z wnioskiem.

    JST; działalność gospodarcza w formie: osoba fizyczna, sp. jawna, sp. komandytowa, sp. partnerska, sp. z o.o., s.c., sp. komandytowo-akcyjna, spółka akcyjna; inne podmioty

    Prosimy o kontakt z ARP/BGK w celu otrzymania listy pozostałych wymaganych dokumentów dostosowanej do formy prawnej wnioskodawcy.