|
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI GRUPY KAPITAŁOWEJ BANKU GOSPODARSTWA KRAJOWEGO W 2021 ROKU (obejmujące sprawozdanie Zarządu z
działalności
|
14 kwietnia 2022 |
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
1.1 Charakterystyka grupy kapitałowej BGK5
1.2 Najważniejsze wydarzenia w grupie kapitałowej BGK7
1.3 Kalendarium 2021 grupy kapitałowej BGK10
1.4 Rys historyczny grupy kapitałowej BGK11
1.5 Kluczowe wielkości finansowe Grupy Kapitałowej BGK za 2021 rok11
1.6 Kluczowe wielkości finansowe BGK za 2021 rok12
2.3 Wpływ sytuacji na Białorusi i Ukrainie na gospodarkę i Grupę BGK15
3. Zmiany otoczenia legislacyjnego16
4. Działania Banku Gospodarstwa Krajowego i Grupy Kapitałowej BGK17
4.1 Podział działań w ramach Grupy Kapitałowej Banku Gospodarstwa Krajowego17
4.2 Działalność kredytowa BGK18
4.4 Działalność depozytowa BGK22
4.6 Działalność BGK na rynku pieniężnym i rynku dłużnych papierów wartościowych24
4.7 Portfel akcji i udziałów25
4.9 Działalność poręczeniowo-gwarancyjna BGK w ramach programów rządowych30
4.10 Współpraca z międzynarodowymi instytucjami publicznymi34
4.11 Działalność przedstawicielstw BGK za granicą38
4.12 Obsługa konsolidacji finansów publicznych39
4.14 Programy społecznego budownictwa czynszowego (SBC)45
4.15.1 Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 (FPCOV-19)47
4.15.2 Krajowy Fundusz Drogowy (KFD)48
4.15.3 Fundusz Kolejowy (FK)50
4.15.4 Fundusz Żeglugi Śródlądowej (FŻŚ)51
4.15.6 Fundusz Termomodernizacji i Remontów (FTiR)55
4.15.7 Fundusz Kredytów Studenckich (FKS)56
4.15.8 Fundusz Wsparcia Kredytobiorców (FWK)57
4.15.9 Fundusz Polskiej Nauki (FPN)58
4.15.10 Turystyczny Fundusz Zwrotów (TFZ)58
4.15.11 Fundusz Dopłat do Oprocentowania (FDO)59
4.15.12 Krajowy Fundusz Gwarancyjny (KFG)60
4.15.13 Fundusz Gwarancji Płynnościowych (FGP)61
4.15.14 Ekologiczny Fundusz Poręczeń i Gwarancji (EFPiG)62
4.15.15 Rządowy Fundusz Rozwoju Mieszkalnictwa (RFRM)63
4.15.16 Rządowy Fundusz Mieszkaniowy (RFM)64
4.15.17 Fundusz Kredytowania Studiów Medycznych (FKSM)64
4.16 Pozostałe programy i zadania zlecone64
4.17 Działalność podmiotów grupy kapitałowej BGK70
4.18 Transakcje z podmiotami powiązanymi z BGK73
5. Strategia i kierunki rozwoju BGK i Grupy Kapitałowej BGK73
5.1 Strategia BGK i Grupy Kapitałowej BGK73
5.2 Kierunki rozwoju Grupy kapitałowej BGK73
5.4 Działania BGK dotyczące działań antykryzysowych w związku z pandemią COVID-1983
5.4.1 Pakiet pomocy dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw83
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
6. Sytuacja finansowa grupy kapitałowej BGK i Banku BGK88
6.1 Wynik finansowy grupy kapitałowej BGK88
6.3 Wynik finansowy Banku Gospodarstwa Krajowego91
6.4 Bilans Banku Gospodarstwa Krajowego94
7. Struktura organizacyjna Banku97
9. Realizacja polityki Kadrowej w BGK99
10. Informacja o podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań103
11. Ujawnienia wymagane prawem bankowym podlegające badaniu przez biegłego rewidenta103
12. Oświadczenie na temat informacji niefinansowych103
13. Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego103
13.2 Zadania, zakres działalności oraz organizacja BGK104
14. Zarządzanie i ocena ryzyka kredytowego, finansowego, operacyjnego oraz innych ryzyk113
14.1 Organizacja procesu zarządzania ryzykiem113
14.2 Organizacja procesu zarządzania ryzykiem kredytowym i koncentracji114
14.3 Charakterystyka głównych rodzajów ryzyka kredytowego i koncentracji116
14.4 Organizacja procesu zarządzania ryzykiem finansowym118
14.5 Charakterystyka głównych rodzajów ryzyka finansowego118
14.6 Organizacja procesu zarządzania ryzykiem operacyjnym121
14.7 Charakterystyka ryzyka operacyjnego122
14.8 Charakterystyka ryzyka biznesowego122
14.10 Adekwatność kapitałowa Banku122
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) jest państwowym bankiem rozwoju, którego misją jest wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno – gospodarczego kraju. BGK i podmioty wchodzące w skład grupy BGK są inicjatorami i uczestnikami współpracy między biznesem, sektorem publicznym i instytucjami finansowymi.
W skład grupy na dzień 31 grudnia 2021r. wchodziły polskie podmioty zależne konsolidowane metodą pełną. Grupa kapitałowa posiada również podmioty stowarzyszone konsolidowane metodą praw własności.
Struktura Grupy Kapitałowej BGK w zakresie podmiotów konsolidowanych metodą pełną
§ Bank Gospodarstwa Krajowego jedyny bank państwowy będący jednocześnie państwowym bankiem rozwoju i jednostką dominującą w grupie kapitałowej,
§ Fundusz Ekspansji Zagranicznej FIZ AN szerzej opisany w rozdziale 4.17,
§ Vinci S.A. oraz Vinci S.A. Hitech ASI S.K.A. szerzej opisane w rozdziale 4.17.
W 2021 roku nastąpiła zmiana w Grupie Kapitałowej sfinalizowano sprzedaż dwóch funduszy mieszkaniowych tj. Fundusz Sektora Mieszkań dla Rozwoju FIZ AN oraz Fundusz Sektora Mieszkań na Wynajem FIZ AN. Nabywcą sprzedawanych przez Bank certyfikatów inwestycyjnych jest Polski Fundusz Rozwoju S.A.
Struktura podmiotów konsolidowanych przez BGK metodą praw własności
§ Fundusz Trójmorza (Three Seas Initiative Investment Fund S.A. SICAV-RAIF) szerzej opisany w rozdziale 4.17,
§ Fundusze infrastrukturalne, zarządzane na zlecenie BGK przez PFR TFI S.A., tj.:
§ Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZ AN,
§ Fundusz Inwestycji Infrastrukturalnych Kapitałowy FIZ AN.
§ Fundusze poręczeniowe utworzone we współpracy z jednostkami samorządowymi,
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
§ Krajowa Grupa Poręczeniowa Sp. z o.o.,
§ Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A,
§ Inwestycje Funduszu Ekspansji Zagranicznej FIZ AN.
Szczegółowy opis i zestawienie jednostek zależnych i stowarzyszonych znajduje się w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym.
Bank Gospodarstwa Krajowego i podmioty grupy kapitałowej koncentrują swoje działania w kilku głównych obszarach:
§ realizacja działań na rzecz rozwoju gospodarczego Polski poprzez finansowanie projektów infrastrukturalnych, samorządowych oraz poprzez współfinansowanie ekspansji zagranicznej polskich firm i projektów eksportowych. BGK oferuje systemy poręczeń i gwarancji w celu pobudzania przedsiębiorczości i rozwoju mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Bank i podmioty grupy obsługują również programy służące poprawie sytuacji na rynku mieszkaniowym,
§ inicjowanie i realizowanie działań antycyklicznych, szczególnie w okresie pandemii COVID-19 służących wzrostowi gospodarczemu i rozwojowi przedsiębiorstw,
§ mobilizowanie kapitału dla gospodarki poprzez uczestnictwo w konsorcjach oraz strukturyzowanie transakcji na rynku krajowym i zagranicznym. Bank finansuje potrzeby kapitałowe współpracując z instytucjami rozwoju oraz mobilizując kapitał prywatny poprzez rozwój programów gwarancyjno‐poręczeniowych,
§ uzupełnianie systemu bankowego poprzez wypełnianie luki rynkowej w kluczowych obszarach gospodarki za sprawą programów aktywizujących sektory objęte stagnacją poprzez działania antycykliczne. Bank finansuje projekty o istotnym znaczeniu dla gospodarki rynkowej oraz wspiera jej rozwój w obszarach, w których rynek nie działa efektywnie. Bank współpracuje z innymi instytucjami finansowymi na partnerskich zasadach, uzupełniając ich ofertę,
§ konsolidacja finansów publicznych oraz zarządzanie programami europejskimi i dystrybucją środków unijnych w skali regionalnej i krajowej.
Bank poszerza swoją ofertę w zakresie finansowania dłużnego oraz poręczeniowo-gwarancyjnego inwestując w fundusze, które wspierają rozwój przedsiębiorczości polskich przedsiębiorstw i rozwój infrastruktury.
Działania Grupy BGK mają szeroki kontekst rozwojowy. Realizacja działań w jednym obszarze, takim jak na przykład finansowanie reindustrializacji, ma pozytywny wpływ na pozostałe sfery, tj. na rozwój rynku pracy, zmniejszenie stopy bezrobocia, czy zwiększenie przychodów budżetowych Państwa. Projekty infrastrukturalne realizowane przez Grupę BGK mają pozytywny wpływ na poprawę jakości i dostępności usług dla ludności, stan środowiska czy gospodarkę.
Działania grupy prowadzone są w sposób odpowiedzialny i zrównoważony przy zachowaniu racjonalnego poziomu apetytu na ryzyko. Planowane do realizacji projekty oceniane są pod kątem ryzyka oraz ich wpływu na zrównoważony rozwój gospodarczy kraju. W 2021 roku płynność BGK była na bezpiecznym poziomie, a poziom adekwatności kapitałowej jest monitorowany za pomocą wskaźników wyznaczonych zgodnie z ustawą Prawo bankowe oraz rozporządzeniem CRR (Capital Requirements Regulation).
Finansowanie mieszkalnictwa
Ważnym elementem działania Banku i Grupy BGK jest realizacja działań w zakresie współtworzenia i realizacji programów wspierających rozwój mieszkalnictwa, w tym finansowanie dłużne podmiotów sektora społecznego budownictwa czynszowego (SBC), finansowanie bezzwrotne budownictwa na wynajem, w szczególności gminnego, jak również wsparcie termomodernizacji i remontów budynków mieszkalnych.
Wsparcie eksportu i ekspansji zagranicznej
Bank i Grupa Kapitałowa BGK są aktywne w zakresie działań proeksportowych. Bank jest akcjonariuszem Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. (KUKE S.A.). Obok zaangażowania kapitałowego BGK jest głównym partnerem KUKE S.A. w realizacji programu rządowego wspierania eksportu, w ramach którego udziela kredytów eksportowych ubezpieczanych przez KUKE S.A. Ponadto BGK finansuje również projekty eksportowe, w części realizowane na ryzyko własne, z uzupełniającym zabezpieczeniem KUKE S.A.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
Kolejnym podmiotem w ramach Grupy BGK, który aktywnie wspierał kapitałowo ekspansję zagraniczną polskich przedsiębiorstw jest Fundusz Ekspansji Zagranicznej FIZ AN (FEZ FIZ AN) zarządzany przez PFR TFI S.A. Fundusz oferuje polskim firmom współfinansowanie ich zagranicznych projektów inwestycyjnych poprzez pożyczki lub objęcie udziałów mniejszościowych z odkupem. Fundusz może inwestować zarówno w krajach Unii Europejskiej, jak i poza nią, również w krajach rozwijających się i wysokiego ryzyka, w prawie wszystkich sektorach, nie tylko w spółki produkcyjne, ale też dystrybucyjne i usługowe.
FEZ FIZ AN na koniec 2021 roku posiadał 13 aktywnych umów inwestycyjnych realizowanych z polskimi partnerami w formie zaangażowania kapitałowego i dłużnego. BGK jest wyłącznym uczestnikiem tego funduszu inwestycyjnego.
Ponadto Bank prowadzi także działania obsługowe w ramach dopłat do kredytów eksportowych „Program DOKE” (system dopłat z budżetu państwa do oprocentowania kredytów eksportowych). Program DOKE to system stabilizacji oprocentowania kredytów eksportowych, które mogą być udzielane nabywcom przez banki krajowe, banki zagraniczne lub międzynarodowe organizacje finansowe. Zasady funkcjonowania Programu opierają się na Porozumieniu OECD w Sprawie Oficjalnie Wspieranych Kredytów Eksportowych.
W związku z pandemią COVID-19 Grupa Kapitałowa BGK aktywnie wspiera przedsiębiorstwa szeroką gamą produktów przygotowanych we współpracy z ustawodawcą, Komisją Europejską, nadzorem bankowym oraz bankami komercyjnymi i spółdzielczymi.
Rola BGK, jako banku wspierającego rozwój społeczno-gospodarczy Polski, w czasie pandemii COVID-19 przybrała szczególne znaczenie. BGK skutecznie wypełnia i uzupełnia lukę rynkową, a także podejmuje działania antycykliczne i aktywizujące sektory objęte stagnacją. W dobie globalnej pandemii BGK skutecznie realizuje wsparcie polskiej gospodarki i polskich przedsiębiorstw poprzez wdrażanie działań w ramach Tarczy Antykryzysowej, bądź uzupełniając działania rządu w tym zakresie (szerzej w rozdziale 5.4 sprawozdania). Grupa wprowadziła dla bezpieczeństwa klientów i swoich pracowników szereg rozwiązań w tym pracę hybrydową i elektroniczny obieg dokumentów.
Dodatkowo Bank razem z ustawodawcą utworzył w ramach pakietu pomocy dodatkowo nowe fundusze przepływowe szerzej opisane w rozdziale 4.15 sprawozdania.
KUKE S.A. w ramach programu pomocowego kontynuowała oferowanie wdrożonych w 2020r. dla polskich przedsiębiorców, w związku z pandemią COVID-19, gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeń krótkoterminowych należności eksportowych KUKE GAP Ex i GAP Ex+ (szerzej opisane w rozdziale 5.4.3 sprawozdania).
W 2019 roku z inicjatywy BGK został założony Fundusz Trójmorza (wł. Three Seas Initiative Investment Fund S.A. SICAV-RAIF) jako międzynarodowy fundusz inwestycyjny, który wspiera realizację komercyjnych projektów infrastrukturalnych istotnie przyczyniających się do rozwoju krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej pomiędzy Bałtykiem, Morzem Czarnym i Adriatykiem. Głównym celem, tego wehikułu finansowego jest wyrównywanie różnic w rozwoju infrastrukturalnym pomiędzy zachodnią, a wschodnią Unią Europejską poprzez finansowanie połączeń transportowych, energetycznych i cyfrowych w osi północ-południe w krajach regionu Trójmorza.
Na koniec 2021 roku akcjonariuszami podmiotu było 11 podmiotów reprezentujących Polskę, Rumunię, Węgry, Estonię, Łotwę, Słowenię oraz Bułgarię, Chorwację i Litwę. W tym jeden inwestor prywatny oraz doradca inwestycyjny funduszu.
Zakłada się, że docelowa wielkość funduszu wyniesie od 3 do 5 mld EUR. Fundusz otwarty jest również dla międzynarodowych instytucji finansowych, jak i prywatnych inwestorów.
Działalność funduszu jest szerzej opisana w rozdziale 4.10 oraz 4.17.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
Celem inicjatywy 3W jest wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki w obszarze woda-wodór-węgiel, przy jednoczesnym budowaniu świadomości społecznej dotyczącej gospodarki zeroemisyjnej i zrównoważonego gospodarowania wodą. Inicjatywa 3W ma więc prowadzić w rezultacie także do stworzenia lepszego środowiska do życia dla obecnych i przyszłych pokoleń.
Bank Gospodarstwa Krajowego koordynuje wdrażanie inicjatywy 3W. Powstał także raport „Idea 3W. Perspektywy rozwoju.”, z którego można m.in. dowiedzieć się jak technologie z obszaru 3W mogą odmienić otaczającą nas rzeczywistość (https://idea3w.org/).
Przedstawiciele banku w ramach inicjatywy 3W rozpoczęli już pierwsze spotkania i warsztaty z przedstawicielami świata nauki, biznesu i z jednostkami samorządu terytorialnego. Celem tych spotkań jest m.in. budowanie mostów między światem nauki i przedsiębiorcami, aby to, co naukowcy stworzą w swoich laboratoriach można było szybko i skutecznie komercjalizować. Inicjatywa 3W była też obecna podczas dużych wydarzeń społeczno-gospodarczych, jak Impact’21 i Forum Wizja Rozwoju.
W 2021 roku Bank kontynuował realizację projektu Zrównoważony Rozwój, którego celem jest odpowiedź na wymogi regulacyjne oraz uwzględnienie trzech wymiarów zrównoważonego rozwoju w Strategii i w strukturze Banku oraz w ramach współpracy z interesariuszami i klientami. Prace projektowe realizowane były w ramach siedmiu strumieni: budowanie świadomości, zarządzanie strategiczne, wytyczne oceny ESG, zarządzanie ryzykiem, zrównoważone finansowanie, raportowanie zintegrowane oraz gromadzenie i raportowanie danych ESG. W 2021r. zrealizowano cykl szkoleń dla pracowników z zakresu zrównoważonego rozwoju. Ryzyka ESG zostały włączone do Strategii Zarządzania Ryzykiem, Polityki Kredytowej oraz regulacji dotyczących ryzyka operacyjnego, braku zgodności i utraty reputacji. Opracowano też założenia i ramy działania nowego Biura Ryzyka ESG, którego zadaniem będzie prowadzenie oceny klientów i finansowań pod kątem kryteriów ESG.
W 2021r. Bank nawiązał współpracę z konsorcjum doradczym zatrudnionym przez Komisję Europejską w ramach projektu „Strengthening the sustainable finance framework of national promotional banks”. Ze wsparciem doradcy Bank opracowuje metodykę oceny ESG i klasyfikacji transakcji, a także proces oceny sustainability proofing and climate and environmental tracking dla finansowań z Funduszu InvestEU. Zakres prac doradcy obejmuje również przygotowanie rekomendacji w odniesieniu do priorytetów Modelu Biznesowego BGK (szerzej w rozdziale 5.3).
Pandemia SARS-CoV-2 wpłynęła negatywnie na plany inwestycyjne samorządów. Dochody z PIT, które mają znaczący udział w budżetach jednostek samorządu terytorialnego, spadły o 1,9% co przy jednoczesnym spadku nadwyżki
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
inwestycyjnej o ponad 11%[1] znacznie zmniejszyło apetyt na realizację inwestycji. Około 1/3 samorządów planowała ograniczenie działań rozwojowych[2].
Aby pobudzić lokalne inwestycje publiczne przygotowany został Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, którego dysponentem jest Prezes Rady Ministrów. Program zakłada dofinansowanie inwestycji realizowanych przez JST i ich związki nawet do 98% ich kosztów.
W 2021r. zrealizowano pierwszy pilotażowy nabór Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych (termin naboru 02.07 – 15.08.2021). 28 grudnia 2021 roku uruchomione zostały kolejne dwa nabory (w tym nabór dedykowany jednostkom, w których funkcjonowały Państwowe Gospodarstwa Rolne (PGRy)). Szerzej o Programie Inwestycji Strategicznych w rozdziale 4.16.
W 2021 roku Bank utworzył spółkę zależną VINCI Spółka Akcyjna, zarządzającą ASI inwestującymi w innowacyjne przedsięwzięcia i w rozwój krajowej myśli technologicznej. Spółka została wpisana do rejestru ZASI w drugiej połowie 2021 roku. Vinci S.A. uzupełnia lukę w finansowaniu polskich przedsiębiorstw na rynku zaawansowanych technologii. Celem spółki jest zatrzymanie innowacyjnych technologii i patentów w Polsce oraz ich komercjalizacja w kraju i za granicą.
Więcej informacji o spółce Vinci S.A. znajduje się na stronie https://vincizasi.pl/.
Uzyskana akredytacja (pillar assesment) Komisji pozwoliła BGK w dniu 13 grudnia 2021r. na podpisanie w Brukseli umowy z Komisją Europejską na realizację działań związanych z dostarczaniem szczepionek p. COVID–19 dla Państw Partnerstwa Wschodniego (Ukraina, Mołdawia, Gruzja, Armenia, Azerbejdżan). Pozyskany grant o wartości 35 mln EUR pozwoli na sfinansowanie i przekazanie w/w państwom od 2 do 10 mln dawek szczepionek przeciwko COVID–19. Projekt ten jest realizowany wspólnie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych RP oraz Dyrekcją Generalną Komisji Europejskiej ds. Rozszerzenia i Polityki Sąsiedzkiej. Ministerstwo Spraw Zagranicznych koordynuje unijne działania związane z dostarczaniem szczepionek do Państw Partnerstwa Wschodniego, a BGK implementuje grant, wypełniając wszelkie działania związane z zarządzaniem uzyskanymi środkami oraz jest agentem płatności.
W 2021r. wszedł w życie Pakiet Mieszkaniowy, czyli kompleksowa nowelizacja ustaw, której celem jest uatrakcyjnienie rządowych programów wsparcia budownictwa mieszkaniowego w sektorze tzw. mieszkań dostępnych, w szczególności mieszkalnictwa komunalnego i społecznego. Ustawy wprowadziły zmiany w: kredycie preferencyjnym udzielanym w programie wspierania społecznego budownictwa czynszowego (SBC), bezzwrotnym wsparciu budownictwa z Funduszu Dopłat (BSK), programie dopłat do czynszu za najem „Mieszkanie na start” (MnS), premiach z Funduszu Termomodernizacji i Remontów (FTiR).
W 2021 roku został wprowadzony do obsługi Rządowy Fundusz
Rozwoju Mieszkalnictwa. Z jego środków udzielane jest wsparcie gminom na
pokrycie udziałów w nowo tworzonych lub istniejących Społecznych Inicjatywach
Mieszkaniowych lub Towarzystwach Budownictwa Społecznego.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
|
|
Kalendarium najważniejszych wydarzeń w 2021 roku |
styczeń |
n |
Zdobycie certyfikatu Najlepszego Pracodawcy (Top Employer) 2021 |
|
|
|
luty |
n |
Prezes zarządu BGK otrzymała order Terra Mariana Prezydent Republiki Estońskiej za wkład w pogłębienie przyjaznych relacji z Estonią |
n |
Publikacja raportu „Efekty programu gwarancji Biznesmax z dotacją” |
|
n |
BGK przekazał 250 tys. EUR na pomoc ofiarom trzęsienia ziemi w Chorwacji |
|
|
|
|
marzec |
n |
Wejście w życie przepisów Pakietu Mieszkaniowego zwiększającego wsparcie BGK dla mieszkalnictwa |
|
|
|
kwiecień |
n |
Publikacja raportu „Efekty programu gwarancji de minimis” |
n |
Wdrożenie nowego produktu do Pakietu pomocowego BGK dla firm - Gwarancje leasingowe |
|
|
|
|
maj |
n |
Podpisanie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym umowy na pożyczki dla miast średniej wielkości |
n |
BGK wdrożył gwarancje leasingu dla mikro, małych i średnich firmy |
|
|
|
|
czerwiec |
n |
Ogłoszenie Programu Inwestycji Strategicznych - części Rządowego Funduszu Polski Ład |
n |
Prezes zarządu BGK otrzymała Nagrodę Gospodarczą Polskiego Radia za Fundusz Trójmorza w kategorii "Przełomowe rozwiązanie" |
|
n |
Konferencja Funduszu Trójmorza w Zagrzebiu |
|
n |
BGK dołączył do programu Czyste Powietrze z ofertą gwarancji kredytowych |
|
n |
BGK wyróżniony w X edycji "Listków CSR" za działania wspierające realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju za rok 2020r. |
|
|
|
|
lipiec |
n |
Uruchomienie pierwszego naboru wniosków do Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych |
n |
Udział delegacji BGK w szczycie Inicjatywy Trójmorza w Sofii |
|
n |
Pierwsza międzynarodowa emisja obligacji na rzecz Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 |
|
|
|
|
sierpień |
n |
Rozpoczęcie realizacji Inicjatywy 3W: Woda – Wodór – Węgiel |
n |
Tramwaje Śląskie pozyskały blisko 0,5 mld zł finansowania od BGK i Banku Pekao na modernizację sieci tramwajowej w miastach Śląska i Zagłębia |
|
|
|
|
wrzesień |
n |
Ogłoszenie Strategii BGK na lata 2021-2025 |
n |
Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki przedłużył misję Zarządu na kolejną kadencję |
|
n |
Podpisanie porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce |
|
n |
Publikacja raportu CSR BGK za 2020r. |
|
|
|
|
październik |
n |
Przystąpienie do polskiego porozumienia wodorowego |
n |
Ogłoszenie wyników pierwszego naboru Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych |
|
n |
Publikacja raportu „Idea 3W. Perspektywy rozwoju” |
|
n |
BGK pozyskał 240 mln euro od EBI na finansowanie budowy obwodnicy Trójmiasta |
|
|
|
|
listopad |
n |
Konferencja Funduszu Trójmorza w Wilnie |
n |
Publikacja raportu Efekty programów gwarancji de minimis i COSME |
|
n |
Wizyta studyjna w BGK banków i instytucji rozwoju z Europy Środkowo – Wschodniej |
|
n |
Podpisanie umowy administracyjnej z Komisją Europejską dot. wdrażania instrumentu wsparcia pn. The Connecting Europe Facility, Alternative Fuel Infrastructure Facility (CEF AFIF). |
|
|
|
|
grudzień |
n |
Podpisanie umowy z Komisją Europejską dot. przekazywania szczepionek przeciwko COVID-19 do państw Partnerstwa Wschodniego. |
n |
BGK partnerem Polsko – Arabskiego Forum Gospodarczego na EXPO w Dubaju |
|
n |
Uruchomienie drugiej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych |
|
|
|
|
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
Bank Gospodarstwa Krajowego jest jedynym państwowym bankiem rozwoju w Polsce. Został powołany do życia w 1924 roku rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej. W okresie międzywojennym działalność BGK koncentrowała się na wspieraniu instytucji państwowych i komunalnych, zakładów przemysłu zbrojeniowego oraz zarządzaniu przechodzącymi pod kontrolę państwa zakładami przemysłowymi. Bank administrował też funduszami celowymi rządu oraz w sposób istotny wspierał finansowo modernizację i rozbudowę polskiej gospodarki w tym okresie m.in. Centralny Okręg Przemysłowy oraz port i miasto Gdynia. Po wojnie, w roku 1948, działalność operacyjna BGK została zawieszona.
Bank reaktywowano w 1989 roku, jako instytucję specjalizującą się w obsłudze sektora finansów publicznych. Działalność BGK reguluje ustawa z dnia 14 marca 2003r. o Banku Gospodarstwa Krajowego z późniejszymi zmianami oraz rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 16 września 2016r. w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego. Obecnie BGK jest głównym partnerem Państwa w obsłudze rządowych programów społeczno-gospodarczych realizowanych w celu wsparcia przedsiębiorczości oraz inwestycji infrastrukturalnych i mieszkaniowych szczebla ogólnokrajowego, regionalnego i lokalnego.
W roku 2020 Bank rozpoczął modernizację historycznej siedziby BGK przy ulicy Al. Jerozolimskie 7 w Warszawie. Bank na czas modernizacji przeprowadził się do tymczasowej siedziby zlokalizowanej w budynku Varso przy ulicy Chmielna 73 w Warszawie.
Wynik netto grupy BGK za 2021 rok zamknął się kwotą 874,6 mln zł, wyższą o 508,0 mln zł, tj. 138,6% r/r. Wzrost wyniku związany był przede wszystkim ze wzrostem udziału w zyskach i stratach jednostek stowarzyszonych o 278,3 mln zł, co wynikało z dodatniej wyceny Funduszu Inwestycji Infrastrukturalnych – Kapitałowy FIZ AN oraz jednostek stowarzyszonych wchodzących w skład Funduszu Ekspansji Zagranicznej.
Wzrost kosztów administracyjnych był niższy od tempa wzrostu wyniku na działalności bankowej i wyniósł 4,4% wobec 7,3% przyrostu strony dochodowej.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
TABELA 1: Podstawowe parametry finansowe działalności Grupy BGK
Wyszczególnienie |
2021 |
2020 |
2019 |
Zmiana |
|
Dochodowość |
|||||
Wynik na działalności bankowej1 (mln zł) |
1 565,6 |
1 459,3 |
1 368,2 |
7,3% |
|
Koszty administracyjne (mln zł) |
-651,7 |
-624,1 |
-600,8 |
4,4% |
|
Wynik na odpisach aktualizujących z tytułu utraty wartości oraz rezerw (mln zł) |
-332,3 |
-384,6 |
-231,4 |
-13,6% |
|
Udział w zyskach i stratach jednostek stowarzyszonych (mln zł) |
253,3 |
-25,0 |
-268,6 |
- |
|
Wynik brutto (mln zł) |
1 093,5 |
447,0 |
459,2 |
144,6% |
|
Wynik netto (mln zł) |
874,6 |
366,6 |
390,2 |
138,6% |
|
Skala działania |
|
||||
Kredyty, obligacje (komunalne i komercyjne) brutto (mln zł) |
45 886,2 |
45 964,0 |
44 049,4 |
-0,2% |
|
Inwestycje kapitałowe netto |
6 781,7 |
5 879,8 |
5 216,0 |
15,3% |
|
Zobowiązania wobec klientów (mln zł) |
150 804,1 |
116 138,1 |
59 701,4 |
29,8% |
|
Kapitał ogółem (mln zł) |
24 722,1 |
23 924,0 |
18 653,9 |
3,3% |
|
Suma bilansowa (mln zł) |
196 643,5 |
160 325,5 |
100 521,2 |
22,7% |
|
Efektywność działania |
|
||||
Wskaźnik C/I2 z działalności podstawowej |
41,6% |
42,8% |
43,9% |
-1,2 |
p.p |
Wskaźnik C/I3 z uwzględnieniem pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych |
35,7% |
42,2% |
38,5% |
-6,5 |
p.p |
ROE (wynik netto / śr. fundusze ogółem) |
3,6% |
1,7% |
2,1% |
1,9 |
p.p |
ROA (wynik netto / śr. aktywa) |
0,4% |
0,2% |
0,3% |
0,2 |
p.p |
Marża odsetkowa (wynik z tytułu odsetek / śr. aktywa) |
0,5% |
0,6% |
0,8% |
-0,1 |
p.p |
1 Wynik z odsetek (wraz z wynikiem z modyfikacji) i prowizji, wynik na instrumentach finansowych wycenianych w wartości godziwej przez rachunek zysków i strat i wynik z rewaluacji, wynik na inwestycyjnych aktywach finansowych oraz z tytułu zaprzestania ujmowania aktywów |
|||||
2 C/I = (koszty administracyjne) / (wynik z działalności bankowej) |
|||||
3 C/I jw. z uwzględnieniem w mianowniku pozostałych przychodów/kosztów operacyjnych |
Grupa BGK zamknęła rok 2021 sumą bilansową w wysokości 196 643,5 mln zł, która wzrosła o 36 318,0 mln zł, tj. 22,7% r/r. Na zmianę sumy bilansowej złożył się przede wszystkim wzrost zobowiązań wobec klientów o 34 666,0 mln zł implikujący wzrosty aktywów płynnych i instrumentów dłużnych.
Wskaźnik ROE wzrósł o 1,9 p.p do poziomu 3,6%. Wskaźnik ROA był o 0,2 p.p. wyższy niż w 2020 roku i wyniósł 0,4%. Wskaźnik C/I z uwzględnieniem pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych spadł o 6,5 p.p. r/r do poziomu 35,7%.
Wskaźnik C/I z działalności podstawowej spadł z 42,8% w 2020 roku do 41,6% w roku 2021.
W 2021 roku Bank wypracował 695,6 mln zł wyniku netto, tj. o 379,9 mln zł więcej niż rok wcześniej. Na wzrost wyniku główny wpływ miał wyższy wynik na inwestycyjnych aktywach finansowych o 163,8 mln zł tj. o 115,6% więcej niż na koniec 2020 roku.
Podstawowe wskaźniki rentowności i efektywności działania w 2021 roku kształtowały się następująco: wskaźnik ROE wzrósł o 1,5 p.p do poziomu 2,9%, ROA wzrósł o 0,2 p.p. (do poziomu 0,4%), natomiast wskaźnik C/I z działalności podstawowej był na poziomie o 4,7 p.p. niższym niż rok wcześniej i wyniósł 30,9%.
Współczynnik wypłacalności pozostawał na wysokim, bezpiecznym poziomie 28,5%. Silna pozycja kapitałowa Grupy BGK na koniec 2021 roku zwiększa potencjał dla realizacji misji BGK w latach przyszłych i umożliwia wzrost działalności wspierającej rozwój gospodarczy kraju.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
TABELA 2: Podstawowe parametry finansowe działalności BGK
Wyszczególnienie |
2021 |
2020 |
2019 |
Zmiana |
|
Dochodowość |
|||||
Wynik na działalności bankowej1 (mln zł) |
1 793,7 |
1 468,0 |
1 387,7 |
22,2% |
|
Koszty administracyjne (mln zł) |
-537,4 |
-522,1 |
-475,9 |
2,9% |
|
Wynik na odpisach aktualizujących z tytułu utraty wartości oraz rezerw (mln zł) |
-392,0 |
-521,6 |
-403,8 |
-24,8% |
|
Wynik brutto (mln zł) |
841,5 |
369,9 |
578,6 |
127,5% |
|
Wynik netto (mln zł) |
695,6 |
315,7 |
511,2 |
120,3% |
|
Skala działania |
|
||||
Kredyty, obligacje (komunalne i komercyjne) brutto (mln zł) |
45 830,1 |
45 935,0 |
44 024,0 |
-0,2% |
|
Zobowiązania wobec klientów (mln zł) |
150 810,7 |
116 257,7 |
59 821,3 |
29,7% |
|
Inwestycje kapitałowe netto (mln zł) |
6 589,3 |
7 714,3 |
6 942,5 |
-14,6% |
|
Kapitał ogółem (mln zł) |
24 514,3 |
23 874,0 |
18 675,2 |
2,7% |
|
Suma bilansowa (mln zł) |
196 441,9 |
160 301,2 |
100 604,2 |
22,5% |
|
Efektywność działania |
|
||||
Wskaźnik C/I2 z działalności podstawowej |
30,9% |
35,6% |
34,3% |
-4,7 |
p.p |
Wskaźnik C/I3 z uwzględnieniem pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych |
30,3% |
36,9% |
32,6% |
-6,6 |
p.p |
ROE (wynik netto / śr. fundusze ogółem) |
2,9% |
1,4% |
2,7% |
1,5 |
p.p |
ROA (wynik netto / śr. aktywa) |
0,4% |
0,2% |
0,4% |
0,2 |
p.p |
Marża odsetkowa (wynik z tytułu odsetek / śr. aktywa) |
0,5% |
0,6% |
0,8% |
-0,1 |
p.p |
Współczynnik wypłacalności4 |
28,5% |
33,9% |
28,7% |
-5,4 |
p.p |
1 Wynik z odsetek (wraz z wynikiem z modyfikacji) i prowizji, wynik na instrumentach finansowych wycenianych w wartości godziwej przez rachunek zysków i strat i wynik z rewaluacji, wynik na inwestycyjnych aktywach finansowych oraz z tytułu zaprzestania ujmowania aktywów |
|||||
2 C/I = (koszty administracyjne) / (wynik z działalności bankowej) |
|||||
3 C/I jw. z uwzględnieniem w mianowniku pozostałych przychodów/kosztów operacyjnych |
|||||
4 Kalkulacja z wyłączeniem działalności zleconej |
Rok 2021 Bank zamknął sumą bilansową w wysokości 196 441,9 mln zł, wyższą o 36 140,7 mln zł, tj. 22,5% r/r.
Do wzrostu sumy bilansowej przyczyniły się przede wszystkim:
§ pozycje związane z zobowiązaniami wobec klientów – wzrost o 34 553,0 mln zł, tj. 29,7% r/r,
§ wzrost kapitałów ogółem o 640,3 mln zł, tj. 2,7% r/r.
W 2021 roku nastąpiło szybkie odbicie po Covidowej recesji. PKB w skali roku podniósł się o 5,7%, przyspieszając w końcówce roku (do 7,3% r/r NSA). Wzrost był napędzany konsumpcją indywidualną oraz odbudową zapasów, przy solidnych wynikach inwestycji. Silny popyt krajowy przekładał się na gwałtowne przyspieszenie importu. W konsekwencji kontrybucja wymiany międzynarodowej była ujemna i to pomimo znaczącego wzrostu eksportu. W danych widoczna była przyspieszająca dynamika r/r wartości dodanej w przemyśle, który bardzo dobrze zniósł kryzys pandemiczny. Stopniowo stabilizowała się także sytuacja w usługach, które znacząco ucierpiały w I fazie kryzysu (turystyka, gastronomia), choć nie wszystkie aktywności powróciły do poziomów sprzed kryzysu.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
TABELA 3: Dynamika zmian wskaźników makroekonomicznych w ujęciu realnym r/r
Wyszczególnienie |
2021 |
||||
I-IV kw. |
I kw. |
II kw. |
III kw. |
IV kw. |
|
Produkt Krajowy Brutto |
5,7% |
-0,8% |
11,2% |
5,3% |
7,3% |
Popyt Krajowy |
8,2% |
0,3% |
12,4% |
8,6% |
11,2% |
Spożycie ogółem |
4,8% |
0,3% |
10,3% |
3,7% |
5,3% |
Spożycie indywidualne |
6,2% |
0,1% |
13,1% |
4,7% |
7,9% |
Akumulacja brutto |
23,1% |
0,4% |
21,9% |
33,8% |
30,0% |
Nakłady brutto na środki trwałe |
7,9% |
1,7% |
5,6% |
9,3% |
11,7% |
Eksport |
12,0% |
7,3% |
29,2% |
8,6% |
6,0% |
Import |
17,4% |
10,3% |
34,5% |
15,2% |
13,2% |
Wartość dodana brutto |
5,3% |
-1,2% |
10,3% |
5,1% |
7,1% |
Przemysł |
14,2% |
7,5% |
27,2% |
10,4% |
14,2% |
Budownictwo |
1,2% |
-14,9% |
3,1% |
5,2% |
5,8% |
Handel i naprawa pojazdów samochodowych |
5,9% |
-0,2% |
12,8% |
4,5% |
7,7% |
Transport i gospodarka magazynowa |
14,1% |
2,2% |
25,3% |
13,4% |
16,5% |
Źródło: dane GUS |
|
Istotnym czynnikiem służącym poprawie koniunktury były programy rządowe (tzw. tarcze antykryzysowe), które były prowadzone w I połowie ubiegłego roku. Przyczyniły się one do stabilizacji kondycji rynku pracy w I połowie roku i zbudowały solidny fundament dla wzrostu płac i zatrudnienia w II połowie roku. Ostatecznie pozwoliło to na spadek stopy bezrobocia do 5,4% w grudniu 2021, z 6,3% w grudniu 2020 i odpowiednio wzrost dynamiki zatrudnienia do +0,5% r/r, z -1,0% r/r oraz płac do +11,2 r/r, z +6,6% r/r. Po tym jak w skali całego 2020 roku doszło do wzrostu deficytu GG z 45,6% w roku 2019, do 57,5% PKB, dane po trzech kwartałach roku pokazały stabilizację wyniku na poziomie 56,6% w roku 2021 vs. 56,5% rok wcześniej.
Poprawa sytuacji gospodarczej, odbicie na rynku kredytowym oraz wzrost stóp procentowych przełożyło się na wzrost wyniku finansowego netto sektora bankowego za 2021 do 8,9 mld zł (na podstawie danych miesięcznych przed audytem, zaktualizowane na 31 stycznia 2022) z -0,3 mld zł w roku 2020. W tym czasie ROE dla całego sektora wzrósł do 4,4% z -0,15%.
Silne odbicie popandemiczne w połączeniu z agresywną ekspansją fiskalną i monetarną w wymiarze globalnym przełożyły się na wzrost ceny surowców, w tym energetycznych, oraz żywności. Miało to przełożenie wraz z szybkim odbiciem w kraju, na znaczącą podwyżkę cen konsumpcyjnych (8,6% r/r w grudniu). W konsekwencji na jesieni RPP zdecydowała się na rozpoczęcie cyklu podwyżek stóp procentowych. Do końca roku podniesiono stopę referencyjną NBP o 165 pb. do 1,75% i zapowiedziano kolejne podwyżki. Nieco wcześniej doszło do wycofania luzowania monetarnego przez NBP. Zawieszony został programu SOOR (Strukturalnych Operacji Otwartego Rynku) polegający na skupie na rynku wtórnym obligacji skarbowych i z gwarancją Skarbu Państwa. W konsekwencji wraz z dyskontowaniem przez rynki dalszych podwyżek stóp w 2022 roku doszło do znaczącego wzrostu rentowności i stawek IRS/FRA oraz WIBOR.
W końcu roku miało miejsce ostudzenie nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw, co wraz z negatywnym wpływem wzrostu cen i stóp procentowych zrodziło obawy o wyhamowanie tempa wzrostu gospodarczego. W reakcji na to rząd zdecydował o obniżeniu części podatków pośrednich w pierwszej połowie 2022 roku. Ponadto rząd zadeklarował objęcie wsparciem bezpośrednim gospodarstw domowych najbardziej dotkniętych wzrostem cen energii oraz zapowiedział obniżenie podatków dla osób z dolnych grup dochodowych.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
Według styczniowych szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego dynamika światowego PKB w 2021 wyniosła +5,9% r/r, wobec -3,1% r/r w roku 2020. Silna zwyżka aktywności była pochodną realizacji odłożonego popytu na towary i usługi oraz znaczącej ekspansji fiskalnej i utrzymywania luzowania monetarnego w I połowie roku w większości gospodarek. W konsekwencji, wraz z utrzymującymi się zaburzeniami w łańcuchach dostaw, wzrostem cen surowców energetycznych i żywności oraz innych kluczowych surowców przełożyło się to na nasilenie się globalnej inflacji. Reakcją na to były podwyżki stóp w części gospodarek peryferyjnych (w tym w naszym regionie) i zapowiedzi zaostrzenia polityki monetarnej w największych gospodarkach świata.
2021 rok przyniósł zmiany kierunku wycen papierów skarbowych. Na większości rynków bazowych, wraz z początkiem roku, dało zauważyć się postępujące wzrosty dochodowości. Inwestorzy próbowali wyceniać coraz wyraźniejszą reflację cen surowców. Zmiany te nasiliły się na wiosnę wraz z otwieraniem się gospodarek, po zimowo-wiosennych lockdownach. W miesiącach letnich miało miejsce hamowanie, co było po części konsekwencją słabnięcia momentu odbicia przemysłowego, napędzanego odłożonym popytem. Ostatni kwartał roku odznaczał się drastycznym wzrostem cen węgla, gazu, ropy naftowej oraz surowców rolnych. To w połączeniu z komunikacją głównych banków centralnych wycofujących się z narracji o przejściowości wzrostu inflacji, powtórnie nasiliło proces przeceny obligacji skarbowych. Ostatecznie przywróciło to krzywe do poziomu obserwowanego ostatni raz w przed pandemicznym 2019 roku.
W 2021 roku na granicy polsko-białoruskiej doszło do kryzysu migracyjnego związanego z napływem nielegalnych migrantów i uchodźców z krajów bliskiego wschodu. Kryzys był stymulowany przez władze białoruskie, które utworzyły kanały przerzutu migrantów. Działania miały na celu wymuszenie ustępstw w polityce sankcyjnej Unii Europejskiej, prowadzonej wobec Białorusi od czasu sfałszowanych wyborów w 2020 roku. W konsekwencji rząd Polski podjął decyzje o wprowadzeniu stanów wyjątkowych na terenach przygranicznych z Białorusią.
Działania bojowe rozpoczęte przez Rosję w końcu lutego bieżącego roku na Ukrainie przełożyły się na załamanie w łańcuchach dostaw łączących Polskę, Ukrainę, Rosję, Białoruś oraz inne kraje. Nastąpiło to poprzez zablokowanie systemu logistycznego łączącego Europę Wschodnią ze Środkową oraz sankcje nałożone na Rosję i Białoruś.
Według wstępnych szacunków ekonomistów Banku znajdzie to odzwierciedlenie w spadku tempa wzrostu PKB w 2022 roku do ok. 3,6% r/r. Pozytywnie na dynamikę PKB będzie oddziaływać zwiększona konsumpcja prywatna i publiczna związana z przyjmowaniem uchodźców. Obniżać ją będzie natomiast wyhamowanie w inwestycjach, za sprawą pogorszenia klimatu inwestycyjnego.
W konsekwencji konfliktu ekonomiści Banku spodziewają się wzrostu cen żywności wskutek wyłączenia części rolnictwa ukraińskiego z produkcji oraz odcięcia rolnictwa rosyjskiego od globalnych rynków (pochodna sankcji finansowych i rosyjskich ograniczeń w eksporcie). Oba te kraje są istotnymi światowymi eksporterami żywności. Ponadto ceny żywności będą podbijane przez rosnące koszty produkcji (ropa naftowa i nawozy). Wszystko to będzie wtórnie prowadzić do niższych nakładów i niższych plonów w rolnictwie polskim i europejskim oraz nasilać presję na wzrost cen na lokalnych rynkach.
W tym otoczeniu ekonomiści Banku spodziewają się znaczącego wzrostu inflacji (ponad 10% przez większą część roku), pomimo wprowadzonych przez rząd tarcz antyinflacyjnych (spodziewamy się przedłużenia tych tarcz do końca roku). Zdaniem ekonomistów Banku rodzi to ryzyko wzrostu stóp procentowych w okolice 5,0% oraz przedłużającego się osłabienia złotego.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
Cały polski sektor bankowy ma świadomość zagrożeń cyfrowych. BGK, wspólnie z innymi instytucjami finansowymi prowadzi wzmożone działania, aby zapewnić bezpieczeństwo systemów bankowych. Priorytetem banku jest bezpieczeństwo środków klientów oraz utrzymanie płynnej obsługi produktów i programów.
BGK jest członkiem zespołu kryzysowego przy Komisji Nadzoru Finansowego. W Banku pracuje sztab kryzysowy, którego zadaniem jest przygotowaniem Banku na działanie w sytuacji wystąpienia sytuacji kryzysowej jak również minimalizowanie wpływu tej sytuacji na działalność Banku.
BGK stale monitoruje systemy informatyczne oraz dba o cyberbezpieczeństwo w oparciu o procedury i mechanizmy, które informują jak działać w takich sytuacjach.
3 marca 2022r. BGK przekazał darowiznę 30 mln zł dla Ukrainy. Otworzył też, w imieniu Narodowego Banku Ukrainy (NBU), specjalne konto, na które każdy może przekazać pieniądze. Bank pomaga również poprzez fundacje i wolontariat pracowniczy. We współpracy z Komisją Europejską oraz Fundacją Solidarności Międzynarodowej BGK realizuje program pomocy humanitarnej, która trafia bezpośrednio do odbiorców na Ukrainie. W momencie zamykania sprawozdania eksperci banku opracowywali szereg rozwiązań wspierających polskich przedsiębiorców, którzy utracili płynność i rynki zbytu w związku z wojną na Ukrainie.
Funkcjonowanie Banku Gospodarstwa Krajowego, którego misją jest wspieranie państwa w realizacji rozwoju społeczno-gospodarczego, w większym stopniu od pozostałych podmiotów sektora bankowego jest regulowane przez przepisy prawa krajowego i europejskiego – Prawo Bankowe, Rekomendacji KNF, wymogi regulacji CRR oraz inne regulacje obowiązujące banki. W 2021 roku ze względu na pandemię pojawiło się wiele aktów prawnych regulujących działania związane z walką z pandemią COVID-19 oraz jej skutkami społecznymi i gospodarczymi.
Najistotniejsze zmiany wpływające na funkcjonowanie BGK dotyczyły poniższych aktów prawnych i regulacyjnych:
§ tekst jednolity Ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego – ogłoszony 17 stycznia 2022r. – (obejmujący zmiany ustawy, które następowały w 2021r.),
§ Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 31 grudnia 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego,
§ Ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw,
§ Ustawa z dnia 21 stycznia 2021r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw,
§ zmiana Ustawy z dnia 1 marca 2018r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
§ Ustawa z dnia 10 grudnia 2020r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa,
§ Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 grudnia 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków,
§ Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania w zakresie nabywania lub obejmowania akcji przez Skarb Państwa ze środków Funduszu Inwestycji Kapitałowych,
§ Ustawa z dnia 25 lutego 2021r. o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw,
§ Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 16 marca 2021r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz sprawozdań z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego,
§ Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 marca 2021r. w sprawie wzorów formularzy, na których Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje informacje o udzielonym finansowym wsparciu oraz finansowym wsparciu możliwym do udzielenia z Funduszu Dopłat,
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Banku Gospodarstwa Krajowego w 2021 roku |
§ Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25 marca 2021r. w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni, tymczasowych pomieszczeń, komunalnej infrastruktury technicznej lub infrastruktury społecznej,
§ Ustawa z dnia 15 kwietnia 2021r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw,
§ Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 maja 2021r. w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy publicznej w formie gwarancji transakcji leasingowych w związku ze skutkami COVID-19,
§ Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2021r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy publicznej w formie gwarancji transakcji leasingowych w związku ze skutkami COVID-19,
§ Ustawa z dnia 28 maja 2021r. o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz niektórych innych ustaw,
§ Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 8 czerwca 2021r. w sprawie systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz polityki wynagrodzeń w bankach,
§ Ustawa z dnia 8 lipca 2021r. o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw,
§ Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 27 lipca 2021r. w sprawie wykazu krajowych stanowisk i funkcji publicznych będących eksponowanymi stanowiskami politycznymi,
§ Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 27 lipca 2021r. w sprawie szczegółowego sposobu szacowania kapitału wewnętrznego oraz dokonywania przez bank przeglądów strategii i procedur szacowania i stałego utrzymywania kapitału wewnętrznego,
§ Ustawa z dnia 11 sierpnia 2021r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw,
§ Ustawa z dnia 1 października 2021r. o gwarantowanym kredycie mieszkaniowym,
§ Ustawa z dnia 1 października 2021r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw,
§ Ustawa z dnia 17 listopada 2021r. o zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym, ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg,
§ Ustawa z dnia 17 listopada 2021r. o zmianie ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw,
§ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE ustanawiające Program INVEST EU i zmieniające Rozporządzenie (UE) 2015/2017,
§ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady UE 2019/876 z dnia 20 maja 2019r. zmieniające Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wskaźnika dźwigni, wskaźnika stabilnego finansowania netto, wymogów w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych, ryzyka kredytowego kontrahenta, ryzyka rynkowego, ekspozycji wobec kontrahentów centralnych, ekspozycji wobec przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, dużych ekspozycji, wymogów dotyczących sprawozdawczości i ujawniania informacji, a także rozporządzenie (UE) nr 648/2012.
Poza wyżej wymienionymi w 2021 roku zostało uchwalonych wiele innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w różnym stopniu odnoszących się do działalności BGK.
Działalność Grupy BGK realizowana jest przez Bank oraz grupę powiązanych z nim organizacyjnie instytucji. Przede wszystkim są to instytucje finansowe lub pomocnicze powiązane kapitałowo oraz poprzez fakt sprawowania w nich nadzoru lub podmioty zależne lub stowarzyszone, które służą realizacji misji BGK. Uzupełniają one działanie Banku