A A A Wersja kontrastowa
Infolinia 801 598 888, 22 475 8888

Zasady bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej

pdf

W związku z nasilającymi się przypadkami ataków internetowych na komputery domowe oraz firmowe, pragniemy zwrócić Państwa szczególną uwagę na tematykę bezpieczeństwa systemu bankowości internetowej.


Opierając się na przekazach medialnych i opisach prawdopodobnego działania przestępców i ich złośliwego oprogramowania (wirusy, trojany itp.), przedstawiamy stosowane przez nich metody zamiany numerów rachunków w przygotowywanych przez Klienta przelewach:
1. Podmiana właściwego numeru rachunku na liście kontrahentów lub przelewów zdefiniowanych. poprzez kradzież identyfikatora i hasła dostępu do bankowości internetowej, dzięki czemu złodziej ma dostęp do rachunku modyfikując, w dowolnym momencie, numery rachunków docelowych w zdefiniowanych wcześniej wzorcach.
2. Podmiana właściwego numeru rachunku w oknie systemu bankowości internetowej definiującym przelew. W przypadku korzystania przez Klienta z metody kopiuj / wklej, w momencie kopiowania (zapamiętywania) numeru rachunku np. z faktury otrzymanej drogą elektroniczną, a następnie wklejania tegoż w formatkę przelewu, następuje podmiana numeru NRB na inny.


Sugerujemy, by przed autoryzacją i przed wysłaniem przelewu, zawsze sprawdzić czy numer rachunku odbiorcy przelewu jest prawidłowy porównując go z dokumentem źródłowym.


Przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z usług bankowości elektronicznej:
• sprawdzanie czy strona do logowania posiada odpowiedni adres oraz czy połączenie z Systemem jest szyfrowane (adres URL witryny powinien rozpoczynać się od https:// i wyświetla się ikona kłódki);
• niepodawanie poufnych informacji na stronach np. przypominających swoim wyglądem strony Banku;
• zawsze kończąc pracę korzystać z polecenia "Wyloguj";
• nieotwieranie podejrzanych i niespodziewanych załączników z poczty e-mail od nieznanych nadawców;
• nieużywanie do logowania adresu lub linku podesłanego w wiadomości e-mail;
• niekorzystanie z "obcych" komputerów oraz z "obcych" sieci udostępniających internet, np. sieć WiFi;
• posiadanie zainstalowanego na komputerze oprogramowanie antywirusowego uznanej firmy i dbanie o aktualizację programu antywirusowego, oprogramowania przeglądarki oraz systemu operacyjnego.


Więcej informacji znajduje się na stronie: www.zbp.pl/dla-konsumentow/bezpieczny-bank