A A A Wersja kontrastowa
Infolinia 801 598 888, 22 475 8888

Skuteczna obsługa płatności unijnych w nowym systemie BGK

pdf

Bank Gospodarstwa Krajowego uruchomił obsługę płatności w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Sprawny przepływ pieniędzy będzie możliwy dzięki nowemu systemowi utworzonemu przez zespół IT w BGK.

Nowo utworzony system informatyczny jest gotowy do obsługi płatności europejskich na niespotykaną dotąd skalę. Polsce przyznano 82,5 mld euro na lata 2014¬-2020 w ramach polityki spójności. Środki te, za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, który wspiera rozwój gospodarczy kraju, będą przekazywane do beneficjentów. Centralizacja płatności pozwala na sprawne przekazywanie pieniędzy z rachunku Ministra Finansów na konta beneficjentów - wystarczy, że zleceniodawca przekaże taką informację do BGK w systemie. W poprzedniej perspektywie 2007-2013 BGK skutecznie obsłużył przeszło 650 tysięcy zleceń o wartości blisko ćwierć biliona zł.

- Przygotowanie systemu odbyło się bardzo sprawnie i szybko. Wykorzystaliśmy własne doświadczenia i kompetencje - tłumaczy Piotr Puczyński, wiceprezes Zarządu BGK nadzorujący pion IT. - W lutym zeszłego roku rozpoczęliśmy prace analityczne i programistyczne, zakończone w lipcu testami wewnętrznymi IT i testami akceptacyjnymi użytkowników (UAT). Kompletne rozwiązanie zostało stworzone w niespełna cztery miesiące - podkreśla wiceprezes Puczyński.

Nowy system, podobnie jak poprzedni, obsługujący płatności z perspektywy 2007-2013, został przygotowany jako zbiór procesów na wdrożonej wcześniej w banku platformie procesowej. Programiści BGK udoskonalili w nim ergonomię, reagując na potrzeby użytkowników zewnętrznych i pracowników BGK obsługujących system w poprzedniej perspektywie.

Bank Gospodarstwa Krajowego, który jest państwowym bankiem rozwoju, ma unikalne doświadczenie i kompetencje w finansowaniu, inwestowaniu, udzielaniu poręczeń i gwarancji oraz dystrybucji funduszy unijnych. Dzięki temu jest wartościowym partnerem dla instytucji państwowych i samorządów, przedsiębiorstw oraz banków w realizacji programów rozwojowych. W ostatnich latach w banku stworzone zostały dedykowane zespoły specjalistów, którzy są w stanie w krótkim czasie tworzyć rozwiązania informatyczne, udostępniane dla klientów zewnętrznych. - Specyfika działalności banku wymaga od nas dużej elastyczności w zakresie zmian np. w programach rządowych - tłumaczy Piotr Puczyński.