Powrót

Bank Gospodarstwa Krajowego pozyskał 250 mln EUR na budowę autostrady A1

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) pozyskał dzisiaj 250 mln EUR na budowę kolejnego odcinka A1 Toruń - Stryków. Środki w postaci kredytu pochodzą z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).

Kredyt EBI umożliwi zbudowanie 144 kilometrowego odcinka płatnej autostrady dwupasmowej wraz z drogami dojazdowymi na odcinku z Torunia do Strykowa. Jest to już druga umowa kredytowa z EBI na sfinansowanie budowy tego odcinka. Poprzednio EBI przyznał na ten cel kredyt w wysokości 350 mln EUR.

- Środki finansowe EBI przyczynią się do mniejszego zatłoczenia i skrócenia czasu przejazdów, a tym samym do dodatkowej przepustowości, poprawy jakości i zwiększenia bezpieczeństwa na jednej z najważniejszych polskich autostrad. Zwiększy to konkurencyjność gospodarki Polski i podniesie poziom życia jej obywateli - powiedział László Baranyay, wiceprezes EBI odpowiedzialny za przyznawanie kredytów dla Polski.

- Bank Gospodarstwa Krajowego pełniąc rolę państwowego banku rozwoju, wykonuje zadania zlecone przez rząd. Kredyt finansujący budowę kolejnego odcinka autostrady A1, doskonale wpisuje się w strategię BGK zakładającą zwiększone zaangażowanie banku w rozwój infrastruktury transportowej - wyjaśnił prezes BGK Dariusz Kacprzyk.

Projekt finansowany przez EBI jest częścią programu budowy 580 kilometrowego odcinka autostrady A1, która jest jednym z priorytetowych korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) - ważnych osi transportowych wykorzystywanych do przewozu około 80 proc. pasażerów i towarów w Unii Europejskiej. Autostrada A1 łączy polski region Morza Bałtyckiego z Austrią przez Czechy i Słowację. Zapewni nowoczesne połączenie tranzytowe pomiędzy Gdańskiem i Wiedniem przez Katowice i Brno.

Sektor transportu jest głównym beneficjentem kredytów EBI w Polsce. Od 1990 roku wysokość współfinansowania EBI dla projektów transportowych osiągnęła około 40 proc. zobowiązań kredytowych banku na rzecz Polski w tym okresie. Dotychczas bank udzielił wsparcia finansowego projektom budowy nowych odcinków autostrad A1, A2, A4 i A6 oraz głównych dróg krajowych na paneuropejskich korytarzach transportowych II, III i VI.

Dzięki oferowanym przez EBI konkurencyjnym warunkom finansowania oraz długiemu okresowi spłaty kredytu, BGK będzie mógł skorzystać z niższych kosztów finansowania projektu. BGK, działający w imieniu Krajowego Funduszu Drogowego, jest kredytobiorcą, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - promotorem projektu.

Europejski Bank Inwestycyjny jest bankiem Unii Europejskiej, który udziela kredytów długoterminowych, a którego udziałowcami jest 28 państw członkowskich UE. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej - zwłaszcza w takich dziedzinach, jak przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw czy zwiększanie innowacyjności i spójności.

W 2012 roku EBI przyznał kredyty dla Polski w wysokości 4,4 mld EUR, z czego 2 mld EUR przeznaczono na projekty drogowe (przede wszystkim projekty dotyczące sieci TEN-T).

Bank Gospodarstwa Krajowego to jedyny w Polsce bank państwowy. Od początku istnienia, BGK wspiera społeczno-gospodarcze programy rządowe oraz programy samorządności lokalnej i rozwoju regionalnego. Obecnie Bank Gospodarstwa Krajowego, zarówno realizuje, jak i jest pomysłodawcą wielu programów służących rozwojowi gospodarczemu Polski. Jest filarem rządowego programu Inwestycje Polskie, w ramach którego organizuje długoterminowe finansowanie projektów inwestycyjnych, w tym inwestycji o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej i interesów państwa. Prowadzi programy wspierania eksportu oraz programy infrastrukturalne, rozwija system poręczeń i gwarancji. Uczestniczy w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego, spółek komunalnych i zakładów opieki zdrowotnej, a także w realizacji programów związanych z poprawą sytuacji na rynku mieszkaniowym i dostępem Polaków do mieszkań. Jest instytucją wiodąca w procesie konsolidacji finansów publicznych oraz w systemie przepływu środków europejskich.